Lørdag gjorde TVNorge sitt første forsøk på å bli en reell konkurrent om lørdagsunderholdningen, et marked som har tilhørt TV 2 og NRK. 

Skjermdump fra spillapplikasjon til «Lost in Time» lørdag kveld.
Skjermdump fra spillapplikasjon til «Lost in Time» lørdag kveld. (Foto: Faksimile)

Det gikk ikke etter planen, og kanalen kapret under ti prosent av lørdagspublikumet. 

TVNorges nye virtuelle gameshow, «Lost in time», skulle la seerne hjemme bruke mobiler og nettbrett til å løse lignende oppgaver av de deltagerne løste på skjermen. Men teknikken feilet og resultatet ble at ingen seere fikk tilgang til spillet.

Milliarder på spill

I kulissene bak TVNorges nysatsing står det også mye på spill. «Lost in Time» er utviklet av det nye, norske teknologiselskapet The Future Group, som DN tidligere har omtalt.

Med på eiersiden er blant annet Johan H. Andresen jr og Kjell Inge Røkke, gjennom Ferd Special Investments og Aker asa.

Ferd har gått inn med 100 millioner kroner i selskapet. Aker har investert 20 millioner kroner.

I forrige uke ble det også klart at gründerne bak selskapet forsøker å hente ytterligere én milliard kroner til selskapet. Det var Finansavisen som første omtalte saken.

John Fredriksen har også investert 50 millioner kroner i selskapet, ifølge gründerne. Gründer Jens Petter Høili har også sagt at selskapet «sonderer markedet for en mulig børsnotering».

Gründerne av The Future Group kaller sin teknologi Interactive Mixed Reality – der de tar i bruk både elementer fra Virtual reality og Augmented reality. I gameshowet blandes det sammen med lineær tv og interaksjon via publikummeres mobiltelefon og nettbrett.
Gründerne av The Future Group kaller sin teknologi Interactive Mixed Reality – der de tar i bruk både elementer fra Virtual reality og Augmented reality. I gameshowet blandes det sammen med lineær tv og interaksjon via publikummeres mobiltelefon og nettbrett. (Foto: Mikaela Berg)

– Det er jo dårlig timing at det ikke fungerte. Dette skal være beviset på at teknologien skal kunne være noe. Når man satser, er det viktig at det tekniske fungerer, sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Gründer Jens Petter Høili i The Future Group har sendt DN en redegjørelse om de tekniske problemene. Der står det at feilen oppsto i arbeidet med å forbedre spillserverne på økt pågang under tv-premieren. 

Høili sier han fortsatt er trygg på at «Lost in Time» skal «revolusjonere hvordan vi konsumerer tv i fremtiden».

– Det er viktig å huske på at arbeidet til The Future Group er mer enn «Lost in Time». I bunnen ligger vår unike Interactive Mixed Reality-teknologi som vi fremover vil rulle ut internasjonalt, sier Høili.

Mediesjef Hanne McBride i TVNorge opplyser at det er gjennomført over 800.000 spilløkter i den første uken appen har vært tilgjengelig.

– Det er viktig for meg å understreke at selve spillteknologien fungerte akkurat som den skulle. Problemet har ligget hos en ekstern serverleverandør, sier hun

Nordensjef Hans Olav Hamran hos serverleverandøren Oracle ønsker ikke å svare på spørsmål fra DN, men skriver i en tekstmelding at én server som var satt opp for spillet gikk ned i tre timer på lørdag.

– Vi tror vi nå har funnet årsaken, skriver han videre.

Fra venstre: seriegründer Jens Petter Høili og spesialeffektmagikeren fra Matrix-trilogien, Bård Anders Kasin, har sammen utviklet et sted der spill og tv smelter sammen. 
Fra venstre: seriegründer Jens Petter Høili og spesialeffektmagikeren fra Matrix-trilogien, Bård Anders Kasin, har sammen utviklet et sted der spill og tv smelter sammen.  (Foto: Mikaela Berg)

Seerne forsvant i løpet av sendingen

Tall fra TVNorge viser at programmet hadde 110.000 seere i snitt, med et markant fall på flere titusentalls seere gjennom programmet.

– Enten var programmet kjedelig, eller så var det teknisk svikt som forårsaket fallet, l sier tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom.

– Det var særdeles uheldig for TVNorge, sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat

– Vi startet på en stigende kurve, men seertallene faller naturlig nok når teknikken kneler. Spill-appen har vist seg å være kjempepopulær, og gikk rett inn på topplisten på App Store. Det er derfor leit at det ble en slik start på programmet, sier programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge i en pressemelding.

TVNorges andre storsatsing på lørdag, en ny dokumentarserie om Marcus & Martinus, ble sett av 107.000 seere i snitt, ifølge Mediacom.

– De har ikke fått uttellingen de hadde håpet på. De hadde nok en forventning om 200.000 på begge disse programmene, sier Massaiu i Mediacom.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.