Oppdatert versjon.
Mediebyråene ønsker web-tv-kanalen norwaylive.no velkommen, men synes kanalen er vel optimistiske når den regner med mellom 1,1 og 1,3 millioner seere hver måned innen et år.

Omsetningsmålet på 25 millioner kroner iløpet av de tolv første månedene katrakteriseres også som høyt.

- Svært offensivt
- Jeg er litt usikker på om de vil nå målene sine på så kort tid. Dette er en svært offensiv satsing, sier Otto Narvestad i Carat Interaktiv. Han legger til at web-tv har et kjempepotensiale på markedet, men skal kanalen lykkes må den levere "fantastisk godt innhold".

- I tillegg må man sørge for at den tekniske kvaliteten er god nok, og at kanalen blir skikkelig markedsført, fortsetter han.

Langsiktighet

Børge Sandengen
Børge Sandengen
Børge Sandengen i Mediacom Interaktiv er enig i at satsingen er offensiv. Han tviler på at så mange som 25 prosent av Norges befolkning vil være interessert i norwaylive.no, og råder kanalen til å være mer langsiktig.

- Så langt har interessen for web-tv vært begrenset, men jeg er sikker på at dette er noe som vil gjøre seg mer og mer gjeldende, sier Sandengen, og understreker at han synes satsingen er svært spennende.

Både han og de andre mediebyrå-aktørene dn.no har snakket med trekker frem at potensiale for satsinger som dette bare vil øke den dagen det blir enklere å distrubere innhold til mobil.

Halvparten av Kanal24
Pål Joachim Eide, tv-ansvarlig i Mediaedge:cia, avviser helt at kanalen vil nå seer- og omsetningsmålene sine. I likhet med Sandengen tviler han sterkt på at 25 prosent av alle nordmenn vil klikke innom norwaylive.no iløpet av en måned. Han tror også at 25 millioner kroner er et altfor optimistisk omsetningsmål.

- Til sammenligning omsetter ZTV for rundt halvparten av dette, mens Kanal24 har en omsetning på 50 millioner kroner årlig, forklarer Eide.

TV2, som har drevet web-tv siden 2000, har en brukerbetalt omsetning på mellom 10 og 12 millioner kroner årlig.

Ros
Direktør for interaktive medier i OMD Christian Astrup, tror satsingen kan være interessant for annonsørene. Han roser Nordisk Multmedia for å være tidlig ute med web-tv, som han tror vil ta mer og mer av.

Han er den eneste av de dn.no har snakket med som ikke blankt vil avvise at kanalen kan nå seer- og omsetningsmålene det første året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.