Mens TV 2 sendte 700 timer tv gratis under OL i Sotsji i 2014, er TVNorge og Discovery Networks i sin nye OL-avtale kun forpliktet til å sende 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL.

LES OGSÅ: Forplikter seg kun til én syvendel så my gratis tv-innhold som TV 2 sendte fra Sotsji

LES OGSÅ: TVNorge får OL

Hverken Discovery Networks Norways kommunikasjonssjef, Espen Skoland, eller sportsjef Jan-Erik Aalbu ønsket mandag å kommentere hvilke planer TVNorge og deres eiere i Discovery Communications har for fordelingen av gratis og betalt innhold.

Harald Strømme var mandag på ferie på Kreta og ikke tilgjengelig for ytterligere kommentar.

TVNorge-sjef Harald Strømme (nummer to fra venstre). Foto:
TVNorge-sjef Harald Strømme (nummer to fra venstre). Foto: (Foto: Eivind Senneset)
– Folk forventer gratis femmil

Tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat, som analyserer tv-markedet, tror de viktigste øvelsene for nordmenn fortsatt vil være gratis i fremtiden.

– Jeg tipper at de vil sende det som er interessant for det norske folk, åpent –  garantert langrenn, sier han.

– Hvorfor det?

– For det forventer folk. TVNorge vil nok ødelegge for seg selv om femmila ender opp med å koste 175 kroner. Dette sitter dypt i folkesjela.

Wiberg tar forbehold om at mye kan ha endret seg i tv-markedet når det gjelder betalingsløsnigner og seervaner innen man kommer til TVNorges foreløpig siste OL, i 2024.

– Man vet ikke hva som er vanlig da, sier han.

Tv-markedet kan endre seg

Morten Wiberg i Carat. Foto:
Morten Wiberg i Carat. Foto: (Foto: Per Thrana)
TV 2 sendte i tillegg til tv-sendingene 1300 timer (1152 timer fra selve sendingene) direkte fra OL på TV2.no, noe som krevde tilgang på TV 2 Sumo.

Imidlertid åpnet TV 2 for én måned gratis Sumo-abonnement uten forpliktelser under fjorårets vinterleker. Men det ga oss mersmak i form av alle som ikke sa opp abonnentet etterpå, eller la igjen kortinformasjon og epostadresser – som er viktig for videre markedsføring.

– TVNorge vil nok lansere sin nettportal i god tid før OL. Og dette er en god mulighet til å skaffe seg blest om den, sier Wiberg i Carat.

– Og en god mulighet til å skaffe seg kredittkortinformasjon og epostadresser?

– Ja.

LES OGSÅ: TV 2 og NRK sto sammen om bud

Sportsrettigheter viser at man vil spille ball med de store gutte

Tv-sjef Marianna Massaui i Mediacom mener at TVNorges vei inn på sportsfeltet gjør at kanalen nå vil stille i en ny klasse.

– Discovery-systemet viser at de er en viktig aktør i det norske tv-markedet, sier hun.

Og fortsetter:

– Dette er også bra for Discovery etter en tung vår. Det betyr at de får fornyet troen på seg selv. De har vokst mye gjennom mange sesonger på rad. Med sportsrettigheter viser man for alvor at det er en aktør man kan regne med. Nå vil de spille ball med de store gutta.

– I perioder med mest vintersport, er markedet nærmest mettet på hvor mange minutter man kan bruke foran skjermen, og det er en utrolig viktig signaleffekt. Vinter-OL gir en god start på det kommersielle året. Litt flåsete sagt kan man si at det skjer noe med oss nordmenn med en gang utøverne våre kler seg i trikot.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.