I dag lanserte Google den nye sosiale tjenesten "Buzz".

Tjenesten er integrert direkte med Googles e-posttjeneste Gmail, og tillater brukerne å poste statusoppdateringer, dele innhold og lese og kommentere venners innlegg.

Folk kan følge innhold fra Google-brukere de knytter til seg live.

Med tjenesten satser Google på å ta opp konkurransen med rivaliserende nettverk som Facebook, som snart har 400 millioner brukere.

Buzz skal hjelpe Google å få mer ut av de 170 millioner Gmail-brukerne, og lar brukerne importere innhold fra andre nettsteder som Twitter, Picasa, Flickr og Google Leser.

Tjenesten viser oppdateringer i sanntid, slik at nye innlegg og kommentarer vises direkte når de skrives. Kommentarer sendes rett til innboksen.

Google har også integrert Buzz med selskapets karttjeneste og mobilplattform. Statusoppdateringer sendt fra telefon registrerer hvor avsenderen oppholder seg, og føyer dette til i meldingen.

Andre brukere kan da søke etter meldinger som er delt med alle.

- Du kan se hva folk i nabolaget ditt sier, sier Google.

Nettgiganten har også bygd teknologien inn i de mobile versjonene av karttjenestene.

Ifølge Google skal Buzz også være bildevennlig å vise miniatyrbilder for hvert innlegg.

Google prøvde seg med den sosiale tjenesten Orkut i 2004, men Orkut har blitt totalt overskygget av andre sosiale medier som Facebook.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.