Utviklingen innen bilproduksjon går uførtrødent videre. Ikke lenge etter at en helt ny generasjon av selve lokomotivet og standardsetteren innen luksussjangeren; Mercedes S-klasse, så dagens lys, må selvsagt Audi pusse opp sin autobahn-tanks; A8.

Og la det være klart. De med romslig bilbudsjett, er nok lykkeligere enn oss andre. I hvert fall når de er på biltur.

Er stjerne på panseret eller fire ringer i grillen den største lykkepillen?

Bensin vs diesel
Begge våre testbiler har som seg hør og bør en stor V8-er under panseret. Den største forskjellen er at A8-en sluker diesel, mens S 500 går på mer raffinerte oljeprodukter.

Et slagvolum på 4,7 liter gjør at Mercedesen har hele 455 hestekrefter å slå i bordet med, kraftmessig gir det hele 700 newtonmeter i dreiemoment. Til tross for et lavere volum på 4,2 liter og "kun" 385 hestekrefter, er A8-ens store styrke bokstavelig talt et dreiemoment på hele 850 newtonmeter. Prøver man kan man sikkert trekke togvogner opp på Dovrefjell med slike kraftressurser. I praktisk bruk er de to bilene omkring like raske. Akselerasjonstiden fra null til 100 km/t er for begge oppgitt til under fem sekunder, med ett fattig tidel fordel Audi.

Den daglige økonomien, hvis det skulle bry noen som kjøper bil fra halvannen million og opp, er definitivt best med Audi A8 og dieselmotor. Men selv om dieselmotoren i Audi er en av de beste dieselmotorene i verden, utligner ikke det Mercedes-motorens langt mer kultiverte gange.

Flere ganger er det slik at blikket faktisk må vandre ned til turtelleren for å se om motoren er i gang. Det sier mye om lydisoleringen i denne klassen, men også sitt om bensinmotorens fordeler.

Motorvalg: Bensin

Komforten i forsetet i Audi A8 kan man ikke klage på. Bilen kjører sportslig, til å være så stor.
Komforten i forsetet i Audi A8 kan man ikke klage på. Bilen kjører sportslig, til å være så stor. (Foto: Elin Høyland)

Sjåfør vs passasjer
Begge disse bilene er bygget for å frakte kongelige, politikere og kjendiser på en mest mulig behagelig måte. Audien byr på god plass både foran og bak. Kvaliteten er upåklagelig, og overgås kun av konkurrenten Mercedes.

I baksetet er det selvsagt egen klimasone, men om du likevel blir for svett i skinnsetene, kan setene i S-klassen kjøles ned med innebyggede vifter i de elektrisk justerbare baksetene.

Det betyr ikke at den som sitter bak rattet lider noen nød. Uavhengig om det er fire ringer eller en stjerne man har sentralt i rattet.

De to konkurrentene veier omkring det samme, Audien er tre centimeter lenger enn Mercedes, men når man kjører dem, er det ingen av dem som føles så store som de rent faktisk er. Og ved gateparkering, i det størrelsen ingen har noe å si, er det så mange kameraer og systemer som kan hjelpe deg ut av pinligheter.

Audien er mer dynamisk og tendere nærmere en form for lekenhet, men selvsagt på en veldig voksen og moden måte. Mercedes er tryggheten selv, som på mest mulig uanstrengte vis kan frakte deg herfra til verdens ende.

Sjåførbil: Audi.

Baksetesjåførbil: Mercedes.

I baksetene på Mercedes S-klasse er komforten svært god.
I baksetene på Mercedes S-klasse er komforten svært god. (Foto: Elin Høyland)

Teknikk vs Beste
Muligheten for utstyr i disse bilene er så omfattende at det er vanskelig å sammenligne og vanskelig å skjønne helt hva de inneholder. Det er disse modellene som sørger for de største innovasjonenen i utviklingen av nye biler, og det merkes både i bruk og når prisen settes.

Audi har lagt sjelen sin i å perfeksjonere seg på lysteknologi. På A8 heter det nå hverken Xenon, Bi-xenon eller LED. Som standard kommer bilen med noe Audi kaller LED Matrix. Det innebærer at alt lyset kommer fra 25 dioder i hver lykt, være seg nær- eller fjernlys. I denne klassen trenger du heller ikke tenke på å blende ned for møtende trafikk eller slikt. Kameraer registrerer mot- og medtrafikanter og sørger for at lyset ikke blender noen. Audi skryter av at selv blinklyset er dynamisk, hva nå det måtte bety. A8 skilter i tillegg med over 966 millioner forskjellige lyskombinasjoner. Noe å tenke på for deg som sliter med de gamle halogenpærene.

Også S-klassen har LED hovedlys. For å gjøre kompliserte ting enkelt; Det fungerer aldeles utmerket.

Og skulle du ikke følge så godt med, er begge testbilene utstyrt med natt-assistent, et kamera som overvåker og varsler deg om noe eller noen krysser din vei. Vi savner Audiens head-up display som varsler om slikt i frontruta, i det vi går over til S-klassen. Audis løsning virker å være noe mer nøyaktig, uten at vi gjennomførte vitenskapelige tester av dette.

På den annen side, er savnet etter Mercedes' styreassistent i forbindelse med adaptiv cruisekontroll, kanskje enda større. Ikke nok med at bilen bremser og gasser for deg, men den hjelper deg også å holde deg på veien. Det er slike systemer som styrker vår tro på at vi får førerløse biler om ikke lenge. På sikkerhetssiden er dette disse modellene som er fanebærere.

Audi virker litt mer moderne i tilnærmingen til nymotens ting som internett og hva man kan få ut av det. Blant annet kan man nå få opp en oversikt over hvor man billigst kan fylle den 82 liter store tanken.

I bunn og grunn er dette følelsen man sitter igjen med etter å ha kjørt dem begge. Mercedes er originalen som alle strekker seg etter, mens Audi er oppkomlingen som sprinter fra i starten.

Audi øker ikke forspranget med teknikken i dette tilfellet. Til det er Mercedes S-klasse faktisk for god, etter vår mening den beste.

Den beste i luksusens bundesliga: Mercedes S-klasse.

I denne klassen kjøper man ikke bil for å kunne selge den med fortjeneste etterpå. Autolease anslår en markedsverdi på disse to på omkring halvparten av nybilprisen etter tre år. Og disse to er av de bedre i klassen.
I denne klassen kjøper man ikke bil for å kunne selge den med fortjeneste etterpå. Autolease anslår en markedsverdi på disse to på omkring halvparten av nybilprisen etter tre år. Og disse to er av de bedre i klassen. (Foto: Elin Høyland)



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.