Mange slemme beskyldninger er blitt rettet mot verdens bilprodusenter etter at det har gått opp for de fleste at bilbruk fører til utslipp av klimagasser. Men nå har plutselig bilfabrikkene sett lyset. Der antall koppholdere tidligere var en viktig kjøpsutløsende faktor, er nå drivstofføkonomi og utslipp noe som miljøforkjemperne i bilbransjen har fått øynene opp for. Visste man ikke bedre, kunne man tro dette var ren filantropi.

Audi og BMW har valgt to forskjellige tilnærmingsmåter til grønnvasking av bilene sine:

- BMW har senket forbruket og utslippene på nær sagt alle sine biler, og BMW 118d ligger lavest av alle.

- Audi gjør derimot litt mer nummer ut av det hele. Ved å tilby samme bil i flere varianter med forskjellig nivå på utslippene, kan Audi leke «good cop, bad cop» internt med sine egne bilmodeller overfor potensielle kjøpere. For Audi A3 betyr dette i praksis at modellbetegnelsen får klistret på en ekstra «e», som neppe er forkortelse for hverken «etterretning» eller «ecstasy», men sannsynligvis «eco» eller noe slikt. Det artige er at e-modellen bare har ti gram lavere CO2-utslipp enn normalutgaven av A3 med samme motor.

Hvilken fabrikk som har den lureste markedsføringen, vites ikke. Forskning som er gjort på området, tyder på at de som vil kjøre biler med lavere utslipp, gjerne også vil vise at de gjør det. Derfor ser da også Toyota Prius ut som den gjør. En miljøbil må skille seg ut for at eierne skal kunne vise sin egen fortreffelighet. Men med norske avgifter i bakhodet, viser det seg at lavere utslipp gir billigere biler, og det er vel strengt tatt den viktigste drivkraften for de aller fleste.

Både Audi og BMW har fått ned CO2-utslippene på sine mindre biler til nivåer som er konkurransedyktig med hybridbiler. BMWs 118d ble nylig sågar kåret til «Green Car of the Year» under bilutstillingen i New York, noe som, til tross for at juryen består av journalister, kan indikere et og annet.

BMW har lagt til en rekke tekniske finurligheter som skal dra ned drivstofforbruket og døpt det hele for «EfficentDynamics». Dette inkluderer en automatisk start-stopp-funksjon, som fungerer greit i bykjøring og hindrer tomgangskjøring. Når man bremser opp, genererer dette strøm, slik at man i prinsippet unngår at motorkraft blir brukt til dette.

Audi har på sin side i stor grad bare fikset på motoren for få ned forbruket. Men begge bilene har blitt optimalisert i aerodynamikken, fått spesielle dekk og girskiftindikatorer som sier fra til dem som har litt tungt for å vite når man skal gire.

  Både BMW 1-serie og Audi A3 har vært på markedet i flere år, og begge modellene har blitt modifisert og forbedret. Saldoen i dag er at kvalitetsinntrykket på begge bilene er svært godt, men selvsagt er det mye som skiller dem.

BMWs testbil var utstyrt med et påkostet sportsinteriør som får deg til å føle at du sitter støpt fast i en trang cockpit. Kjøreposisjonen er god, og man trives godt her, selv om det strengt tatt virker å være unødvendig liten plass til rådighet.

Audis testbil hadde tilnærmet standard interiør som man kan mistenke Kirkelig Kulturverksted for å ha tegnet. Det er upåklagelig kvalitet, men mangler puls og er dørgende kjedelig. Den innvendige plassen i A3 er langt bedre enn i 1-serie, og Sportback-varianten fungerer greit som en liten stasjonsvogn.

  Kjøreegenskapene er svært forskjellige på Audi og BMW. Audis forhjulstrekk mot BMWs bakhjulsdrift er én forskjell, og BMW nyter også godt av en vesentlig skarpere og tildels mer harmonisk motor. Det som irriterer mest med BMWs testbil, var den overivrige stabilitetskontrollen. Selv en liten akselerasjon på helt tørt føre, får elektronikken til å gå amok, noe som burde være unødvendig.

Hvor miljøvennlig er så disse bilene? DNs langtest viste at det ikke var store forskjeller i drivstofforbruk. Begge bilene lå på omtrent 0,57 liter per mil på helt normal kjøring langs normale norske veier, noe som er langt over det som er oppgitt fra fabrikk. Miljøduellen mellom disse to bilene er dermed på det nærmeste dødt løp.

BMW har masse fancy teknologi innbakt for å få ned forbruket, men i praksis kaster ikke dette stort av seg i lavere utslipp. Dermed er det kanskje Audi som imponerer mest i, og med at produsenten «bare» har justert litt på motoren. Men samtidig skal man huske at BMWs motor er vesentlig kjappere, men likevel har den ikke høyere forbruk og utslipp.

Audi scorer med sin romslige kupé bedre i konseptet «bil», mens BMW gir deg større kjøreglede, samtidig som prisen på testbilene avslører at BMW i denne testen er en langt mer påkostet bil.

Både BMW og Audi møter konkurranse fra andre bilmerker i dette segmentet, men likevel er ikke nødvendigvis BMW og Audi konkurrenter for hverandre. Bilkjøp er en dogmatisk handling for mange, og ofte er det nok slik at det ene bilmerket ekskluderer det andre.

Men kjøper du en Audi e-modell eller en BMW «EfficentDynamics» i den tro du skal redde verden, tar du grundig feil.
 

Bilene er vurdert av Bernt Gran og Embret Sæter/DN.no.

Se alle biltestene her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.