Spillet omkring det franske kraft- og transportkonglomeratet Alstom tok en ny og sterk politisk vending søndag.

Europa eller USA

Samtidig som den amerikanske industrikjempen General Electric kurtiserer franske myndigheter til å gi sin tilslutning til et oppkjøp, kastet det tyske industrikonsernet Siemens seg inn i kampen, ifølge The Wall Street Journal mandag.

Spørsmålet er hvor sterkt aksjonærene og den franske stat ønsker å skape en global gigant med solid fotfeste i Europa, eller bli underordnet amerikanske interesser.

Fransk motstand

Ifølge The Wall Street Journal var det den franske økonomiministeren Arnaud Montebourg som skapte en åpning for det tyske konsernet, ved å minne Alstom-sjefen Patrick Kron om at ingen større avtale i Frankrike kan gjennomføres uten hans medvirkning.

-  GE og Alstom har sin dagsorden, som er aksjonærenes dagsorden, men den franske regjering har sin egen, som er en dagsorden for økonomisk suverenitet, sa Montebourg søndag.

Kron hadde torsdag nettopp landet etter en flytur fra USA, hvor han nærmet seg en avtale med GE, da Montebourg innkalte Alstom-sjefen til departementet for å forklare hvorfor han forhandler uten at statsråden har kjennskap til det.

Sukrer pillen

Ifølge WSJ foreslår Siemens en kontantavtale og en bytteavtale i aktiva for å sikre seg Alstoms virksomheter i elektrisitetsnett og konvensjonell og fornybar energiproduksjon.

Siemens verdsetter virksomhetene til 14-15 milliarder dollar, tilsvarende inntil 90 milliarder kroner.

Siemens vil tilby Alstom betydelige deler av sin togvirkomhet, som Alstom kan slå sammen med sin egen transportvirksomhet. Det tyske konsernet sier at det vil garantere stillingene i Frankrike for en periode på minst tre år.

Steilet

GE var i helgen nær ved å sluttføre en avtale om å kjøpe Alstoms energivirksomhet for en pris på mer enn 12 milliarder dollar. Det fikk den franske regjeringen til å reagerer umiddelbart.

Statsministeren Manuel Valls uttalte før helgen at sosialistregjeringen er «på vakt når det gjelder arbeidsplasser, teknologi og beslutningssentra».

En bankkilde i Paris opplyste også til Financial Times at oppkjøpssamtalene var utløst av behovet til Alstoms største aksjonær, Bouygues, for midler til et bud som ble lagt på den franske mobiltelefonoperatøren SFR i forrige måned.

Kilden la også til at GE kun er interessert i Alstoms kraftvirksomhet, som står for tre firedeler av gruppens årsinntekter på om lag 20 milliarder euro.

Presset GE-sjef

Den franske avisen Le Figaro skrev torsdag at selskapene er i samtaler om energivirksomheten, etter at Bloomberg News hadde meldt at selskapene var i diskusjoner om en fullstendig overtagelse av Alstom.

Ifølge The Wall Street Journal er GEs konsernsjef Jeff Immelt under press for å styrke inntjeningen fra områder som jetmotorer, medisinsk apparatur og kraftverk, for å redusere konsernets avhengighet av finansvirksomheten.

En avtale om kjøp av det franske selskapets virksomhet innen kraftproduksjon og kraftoverføring vil umiddelbart kunne bidra til en slik utvikling.

Denne virksomheten ville komplettere GEs kraft- og vannforsyningsvirksomhet, som sto for 24,7 milliarder dollar av det amerikanske konsernets totalt 146 milliarder dollar i driftsinntekter i 2013.

Vil kunne betale mye

En avtale vil trolig koste GE mye mer enn de mellom 1 milliard og 4 milliarder dollar selskapet har sagt at de foretrekker for oppkjøp. Immelt sa i forrige uke at han vil være villig til å betale mer, hvis han finner noe av høy verdi.

Alstom sa torsdag at selskapet ikke er kjent med noe potensielt offentlig bud på dets aksjer, og at selskapet kontinuerlig vurderer sine strategiske muligheter.

Alstom-konsernet er godt kjent som en leverandør av blant annet verdens raskeste tog; TGV, vindmøller, og kraftproduksjonsutstyr. Selskapet var  også blant annet én av hovedleverandørene til Statoils karbonfangstanlegg på Mongstad.

Alstom-konsernet verdsettes til omkring 8,4 milliarder euro eller 70 milliarder kroner på Paris-børsen, og prises dermed omtrent til samme nivå som Norsk Hydro.

Til sammenligning prises GE og Siemens til henholdsvis 267 milliarder dollar (1600 milliarder kroner) og 72,4 milliarder euro (600 milliarder kroner).

Les også:
Frankrike advarer General Electric mot Alstom-oppkjøp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.