Fotobransjen betegner året som blodig, og flere aktører DN har vært i kontakt med, forventer ingen lysning i markedet før tidligst slutten av 2005, skriver Dagens Næringsliv.

Butikkdød
-På fem år er salget av film og fremkalling halvert. Nå har utviklingen ført til at mer enn 50 fotobutikker har måttet stenge dørene for godt, og flere vil møte samme skjebne, sier Knut Førsund, informasjonssjef i Fotorådet, fotobransjens egen bransjeforening.

* Fotokjeden Click gikk konkurs i januar 2002. Kjeden hadde 25 butikker, og etterlot seg en gjeld på litt over 100 millioner kroner. Fotoknudsen i Bergen overtok til slutt restene etter konkursen.

* Fotolabben Melhuus Schrøder begjærte oppbud oktober 2003. Gjelden var 35 millioner kroner. 100 mennesker ble arbeidsledige.

* Preus Foto la på to år ned ti av sine 40 butikker. Postordrevirksomhet og sentrallab ble i sommer solgt til Kodak Norge.

* Fotoknudsen hadde med kjøpet av Click-kjeden 71 fotobutikker. 20 er lagt ned. Målet er å sitte igjen med 10-15 egne butikker, og fem-ti franchisebutikker.

* Kodak Norge la ned sentrallabben som ble kjøpt av Preus, og skal legge ned sitt eget fotolaboratorium på Oppegård. 125 stillinger forsvinner.

* Japan Foto har lagt ned de to nordligste fotobutikkene. Sitter i dag med 19 butikker.

* Fotoland hadde 70 butikker, men har stengt ti butikker.

* Elitefoto har 103 selvstendige butikker i sitt nettverk. Nærmere 20 har stengt døren de siste årene.

Kilde: Dagens Næringsliv.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.