Ubers inntog i Norge har ført til at politikere har kranglet om regulering av drosjebransjen, avskliting av sjåfører  og full forvirring i rettssystemet.

Det er fremdeles usikkert om deler av Ubers praksis er lovlig eller ikke i Norge.

Men nå har en av Ubers konkurrenter i USA registrert varemerket sitt i Norge. Lyft heter tjenesten, som karakteriseres av sin rosa bartelogo, som vist i bildet over.

Registrert nylig

Med hjelp fra konsulentfirmaet Acapo registrerte Lyft sitt varemerke hos patentregisteret 4. april.

Partner og juridisk sjef Kjersti Rogne i Acapo bekrefter at selskapet har bistått Lyft i Norge.

- Mer kan jeg egentlig ikke si, sier Rogne til DN.

DN har stilt flere spørsmål til Lyfts pressekontor, men henvendelsen er foreløpig ikke blitt besvart. Derfor er det ennå ikke sikkert når eller hvis Lyft inntar Norge, men selskapet forsøker altså å få det formelle på plass.

Støttet av General Motors

Selskapet hentet  ifølge New York Times én milliard dollar i en finansieringsrunde.

På investorsiden står blant andre General Motors, og etter runden ble selskapet verdsatt til 4,5 mililarder dollar. Også kinesiske Alibaba har investert i Lyft.

Lyft inngikk i desember partnerskap med taxiselskaper i Kina og India, ifølge Fortune.

Om de inngår partnerskap med andre taxiselskaper, eller lanserer sin egen app slik Uber gjorde, vil bli vurdert fra sak-til-sak ifølge en Lyft-talskvinne Fortune siterer i artikkelen.

Lyft-sjef Logan Green sa under fjorårets utgave av teknologikonferansen SXSW at selskapet tar lærdommer av Ubers internasjonale ekspansjon.

- Når vi går internasjonalt, vil vi prøve å tilføre noe unikt til markedet. Det vil ikke bare bli en drosjetjeneste, sa Green ifølge Adweek.

Les flere saker om drosjeselskapene i delingsøkonomien:

Høyesterett tar pirattaxisak til behandling

NRK sier nei til Uber og Airbnb (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.