– Jeg gikk fra arbeidsplassen min tidlig og tenkte jeg skulle få til en tur før jeg hentet barna, sier den nå avskiltede Uber-sjåføren Kim Haagensen (31).

1. desember ifjor ble han stoppet av politiet og fikk beslaglagt skiltene i tre måneder og en advarsel om at han mister førerkortet om han blir tatt igjen.

Én uke senere ble en annen Uber-sjåfør frifunnet for pirattaxivirksomhet i Oslo tingrett.

Den påfølgende helgen gjennomførte så politiet en større aksjon mot promillekjøring og pirattaxivirksomhet i Oslo. Seks Uber-sjåfører ble avskiltet.

Før desember ifjor hadde politiet kun bekreftet tre avskiltinger – totalt, men Ubers Norge-sjef Carl Endresen sier nå at totalt 24 Uber-sjåfører har fått bilene avskiltet.

Politiadvokat Arne Valdemar Nielsen ved Trafikkseksjonen i Oslo poengterer at Politiet må fortsette å håndheve regelverket Stortinget har vedtatt (se under).

Dommen er ikke rettskraftig, i påvente av en ankesak, og retten skriver også at tjenesten Uber ikke nødvendigvis er lovlig selv om sjåføren ble frifunnet.

– Og selv om Uber ofte blir trukket opp som et eksempel, er det enhver pirattaxivirksomhet vi er ute etter, sier Nielsen.

Får advokat og leiebil fra Uber

Haagensen vet ennå ikke om han får bot som følge av avskiltingen. Han vil avvente råd fra advokaten sin før han bestemmer seg for om han skal ta saken til retten.

Og advokaten, den betaler Uber.

– De gir leiebil og advokat til alle som er avskiltet, forteller Haagensen.

Haagensen har valgt leiebil fra nok en delingstjeneste, norske Nabobil, som lar privatpersoner leie bort bilen sin når de ikke bruker den.

Mener sjåførene flykter

DN skrev i november om hvordan flere Uber-sjåfør var i ferd med å hoppe over til budbilselskapet Zoopit, hadde fått omtrent 50 søknader fra Ubers-sjåfører som var bekymret for at myndighetene nå slår ned på dem.

Zoopit driver på lignende måte som Uber, ved at individuelle sjåfører kan kjøre varer fra lager til lager, men omfattes ikke av juridiske spørsmål om pirattaxivirksomhet.

Les også: Uber-sjåfører strømmer til ny app

Ubers Norge-sjef Carl Endresen (34) ville den gang ikke snakke om noen flukt og sa han ikke var bekymret for frafallet av sjåfører, og at Zoopit ikke var til hindring for at sjåførene fremdeles kunne kjøre for Uber.

Men Haagensen sier flukten er høyst reell.

– Det er uten tvil færre sjåfører ute nå. Folk ringer og advarer hverandre; jeg har selv fått telefoner fra andre sjåfører som spør etter andre jobbmuligheter.

Slik svarer Ubers Norge-sjef på DNs spørsmål om avskiltingen.

«Underlig og påfallende

– Det er viktig vi møter delingsøkonomien hensiktsmessige, sier direktør Håkon Haugli (46) i NHO-organisasjonen Abelia.

– Er måten Uber nå møtes av politiet hensiktsmessige?

– Nei, det fremstår veldig underlig og samtidig påfallende synes jeg. Det er stort tankekors at vi sier vi ønsker oss innovasjon, men når den kommer, slår vi den ned med gårsdagens reguleringer, sier han.

Håkon Haugli, direktør i Abelia.
Håkon Haugli, direktør i Abelia. (Foto: Fartein Rudjord)

Og fortsetter:

– Politiet skal gjøre jobben sin, men dette bør utløse en politisk prosess hvor man finner et svar på hva man skal gjøre fremover. Det svaret mener jeg personlig bør sørge for at man unngår noe sånt som en masseavskilting i fremtiden.

Les også: Intern uenighet om Uber i NHO

Leder for Fremskrittspartiets ungdom, Atle Simonsen (27), synes politiets fremferd er uklok, og at man bør bruke ressursene sine på noe mer alvorlig.

– Denne saken viser også at det haster for myndighetene å få Uber regulert, noe Uber selv ønsker. Vi trenger et nytt og bedre regelverk, som åpner opp og tillater konkurranse på like vilkår med øvrig næring. Det vil innebære en deregulering av den øvrige taxibransjen, som allerede reagerer på urettferdig konkurranse, sier Simonsen.

Fpu-leder Atle Simonsen. Foto: Audun Braastad,
Fpu-leder Atle Simonsen. Foto: Audun Braastad, (Foto: NTB scanpix)

– Er det fare for at taktikken politiet velger vil kvele de nye aktørene innen persontransport?

– Se for deg unge folk som prøver å få seg en jobb og kjører litt på deltid, men blir skremt ved å risikere å bli avskiltet og få store bøter. Det er klart folk blir redde for å starte med det, sier Simonsen, og legger til:

– I tillegg skremmer det vekk mange kunder. Jeg vet at man jobber på spreng i Samferdselsdepartementet med et nytt drosjeregelverk, og det er ingen enklere måte å få bort svart arbeid på enn å tillate denne typen selskaper.

Forklarer avskiltninger med et punktum

Til tross for frikjennelsen i Oslo tingrett behandler politiet fortsatt Uber som pirattaxivirksomhet. Forklaringen handler om et punktum.

Loven som omhandler pirattaxi i Norge er yrkestransportlovens paragraf 4, første ledd.

Men leddet har to setninger:

1. «Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve.»

2. «Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.»

Mannen som ble frikjent i Oslo tingrett var anklaget etter den andre setningen, og retten kom til at tilbud via en app ikke kan anses å skje på offentlig plass. Det samme var grunnlaget for en lignende frikjennelse av Haxi-sjåfører i Stavanger i mai ifjor.

Politiadvokat Arne Valdemar Nielsen ved Trafikkseksjonen i Oslo sier de bruker alt før punktumet til å begrunne fortsatte avskiltinger av Uber-sjåførene.

– Det er strategien vi har hatt hele tiden, sier Nielsen.

Det var ikke Trafikkseksjonen i Oslo, men Grønland politistasjon som sto bak påtalen i saken mot sjåføren som ble frikjent i desember.

Tragedie skapte app-idé

Etter en voldtektssak i Trondheim, fikk gründerne i Flare ideen til en sikkerhetsapp som lar deg sende ut et nødsignal som oppgir posisjonen og telefonnummeret ditt til alle i nærheten.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

Ideen ble født ut av en tragedie
Etter en voldtektssak i Trondheim, fikk gründerne i Flare ideen en sikkerhetsapp som lar deg sende ut et nødsignal som oppgir posisjonen og telefonnummeret ditt til alle i nærheten.
00:56 Min
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.