Idet de siste dagene og ukene av 2010-tallet nærmer seg slutten, kan Disney se tilbake på et meget suksessfullt 2019.

Tidligere i høst lanserte selskapet sin egen strømmetjeneste, Disney Plus, som kun ett døgn etter lansering nådde ti millioner abonnenter. Til sammenligning tok det konkurrenten Netflix mer enn to år før de nådde samme antall betalende kunder.

I tillegg har oppfølgeren til den svært populære «Frost» blitt lansert i USA og andre steder i verden i Thanksgiving-høytiden. Over helgen som var har «Frost 2» rukket å bli den mest innbringende animasjonsfilmen gjennom tidene, med en global inntjening på 738.6 millioner dollar, ifølge Forbes.

Samlet vil dette resultere i en eventyrlig børsopptur for Disney i 2020, ifølge forvalter Ross Gerber, hvis firma Gerber Kawasaki forvalter mer enn én milliard dollar.

– Jeg tror Disney kan komme til å stige opptil 20 eller 25 prosent på børs neste år fra der det er nå. Og det er vår største «bet» noensinne, sier Gerber til Marketwatch.

Opp 37 prosent på børs

Hittil i år har Disney-aksjen steget pene 37 prosent på New York-børsen, og er en av de beste aksjene på den brede S&P 500-indeksen.

Gerber mener selskapets suksess kommer fra det faktum at det er god på å tjene penger på mange forskjellige måter.

– Jeg tror ikke folk helt er klar over monopolet Disney har skaffet seg i Hollywood, ikke bare med tanke på innhold, men også andre typer produkter, sier Gerber. Han sikter til at filmer som Frost genererer muligheter som strekker seg langt forbi tv-skjermen.

– Pakken med alt fra filmer til fornøyelsesparker og handelsvarer er utrolig.

TV 2 kapret strømmeavtale

Her hjemme ble det i slutten av november klart at TV 2 har kapret en stor strømmeavtale med Nordisk Film. Det skjer samtidig som at Nordic Entertainment Group bygger ned den norske avdelingen.

Avtalen innebærer at TV 2 får vise norske og internasjonale filmer fra selskapet, en ny barnesatsing under navnet Oiii, og en egen filmtjeneste kalt Nordisk Film+ der rundt 200 filmer skal være tilgjengelig til enhver tid.

– Vi har ligget langflate etter det innholdet i mange år. Hvis du ser på konkurransen fra TV 2 så har den flyttet seg mot de globale aktørene. Vi har Netflix og vi har snart Disney Plus. Hva kan vårt svar være: Det er å være best på det norske og nordiske innholdet, sa TV 2-sjef Olav T. Sandnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.