Det er andre året på rad produksjonsselskapet Feelgood Scene Film og Tv kan lese gode tall av årsregnskapet.

Fra 2017 til 2018 har det Thomas Giertsen-stiftede selskapet gått fra i underkant av seks millioner til 10,6 millioner kroner i resultat før skatt.

– Det kommer nok av en blanding av organisatoriske forandringer. Både av sammenslåing med Monday, i tillegg til en del prosjekter som ble hurtigere levert enn planlagt, sier Lasse Hallberg, administrerende direktør i Feelgood, i en epost til DN.

– Hele staben og organisasjonen har stått på for at vi skal kunne skape en tryggere arbeidsplass på sikt, legger han til.

Feelgood har også kuttet i kostnadene, som i 2018 var på 86,8 millioner, ned fra 94 millioner året før. Lønnskostnadene er kuttet hele 7,6 millioner, fra 9,3 til 1,6 millioner.

– Administrasjonskostnader, lederlønninger samt lokalkostnader er en naturlig kostnadsreduksjon ved sammenslåing, sier Hallberg.

Helt perfekt

Sommeren 2017 kjøpte Monday Production 51 prosent av aksjene i Feelgood fra Sony Music as, i tillegg til aksjer fra minoritetseiere. Monday Production er eid av det danske underholdningskonsernet Monday Media.

I 2017 opplevde produksjonsselskapet en rekordomsetning på nær 100 millioner kroner, som i 2018 har falt marginalt til 97,4 millioner.

– Det er en stund siden vi har sett lignende resultater. Men det er meget lite forutsigbarhet i bransjen, og det gjelder å ha tungen rett i munnen fordi det går raskt andre veien også, sier Hallberg.

Feelgood er kjent for tv-serier som «Torsdag kveld fra Nydalen», «Helt perfekt», «Brille» og «Neste sommer». Harald Eia, Else Kåss Furuseth og Henrik Elvestad er også kjente ansikter tilknyttet produksjonene.

Har kuttet i lederlønninger

Totalt eier Monday Production 61 prosent av Feelgoods aksjer. Giertsen, som er selskapets kreative leder og stifter fra 2003, eier 39 prosent av aksjene gjennom Egeberg Holding og Lonistar Holding.

– Vi har kunnet optimalisere organisasjonen siden vi samlet selskapene under ett og samme tak. Det er en nødvendighet i dagens mediehverdag for at vi skal overleve, sier Hallberg.

Videre forklarer han at selskapets inntekter i hovedsak kommer gjennom tv-serieproduksjoner for de norske mediehusene, samt lisensiering av formater og produksjoner utenlands.

Lasse Hallberg
Lasse Hallberg (Foto: Nils Bjåland/VG/NTB Scanpix)

Gode tall for datterselskap

Feelgood scene, som er datterselskapet til Feelgood Scene Film og Tv, kan også trekke på smilebåndene over resultatene for det siste året og har snudd minus til pluss.

I fjor hadde Feelgood scene 37 millioner kroner i omsetning og et resultat på en drøy halv million kroner, opp fra en omsetning på seks millioner kroner året før og et negativt resultat på 1,7 millioner.

– Feelgood scene har klart å snu et negativt 2017 til positive tall i 2018, og en del av anledningen er fordi vi også her valgte å samle to mindre selskaper i ett, sier Hallberg, og understreker at det var for å skape en tryggere og mer forutsigbar virksomhet.

– I tillegg er dette et team som er meget flinke på å satse på riktige forestillinger og står på til alle tider, fortsetter han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.