– Vi gjorde en god innsats da vi kom inn fra Monday i andre halvår, blant annet med flere kostnadsbesparelser. Det teller mye i denne bransjen, hvor det er små marginer, sier administrerende direktør Lasse Hallberg.
Han tok over som toppsjef da Monday Production kjøpte seg til majoritetseier av Feelgood Scene Film og Tv as i fjor sommer. Og 2017 ble et godt år for selskapet, som produserer en rekke populære underholdningsprogrammer på tv.
Produksjonsselskapet, som ble stiftet i 2003 av Thomas Giertsen, hadde en omsetning på rett i underkant av 100 millioner kroner.
Det er en økning på 10,7 prosent, og er rekord for selskapet.
Bunnlinjen ble også god: Både driftsresultatet og resultatet før skatt endte opp på 5,9 millioner kroner. For begge postene er dette en økning på godt over 300 prosent.
Dette er det beste resultatet til Feelgood siden 2014.
En bransje med små marginer
I 2017 kjøpte Monday Production as 51 prosent av aksjene i Feelgood fra Sony Music as, samt aksjer fra minoritetseiere. Totalt eierskap for Monday er på 61 prosent.
– Jeg tror Monday er en riktig majoritetsaksjonær for Feelgood fremover, og at deres eierskap vil styrke selskapet. Jeg gleder meg til å jobbe med dem og ikke minst til å jobbe med Lasse Hallberg igjen. Det er altfor lenge siden sist, sa Thomas Giertsen i fjor.
Giertsen eier de resterende 39 prosentene av Feelgood gjennom Egeberg Holding as og Lonistar Holding as.
Lasse Hallberg ble administrerende direktør for Feelgood etter oppkjøpet, og er kjempefornøyd med året som gikk.
Hallberg kan fortelle at det var seriene «Helt perfekt», «Neste sommer», «Mandagsklubben» og «Praktisk info med Jon Almaas» som var hovedkilden til den høye omsetningen.
Mindre utbytte, flere serier
I 2016 betalte selskapet ut et utbytte på over tre millioner, fra et totalresultat på 0,7 millioner. I 2017 gikk derimot alle pengene tilbake til selskapet.
– Vi ville sikre at vi har en langsiktig drift, så vi lot være å ta utbytte i fjor, for heller å bruke pengene på å lage nye serier, sier Hallberg.
Feelgood hadde en stor økning i fordringer, fra 7,5 millioner kroner i 2016 til 38,6 millioner i 2017.
– Man må huske at et årsregnskap speiler et øyeblikksbilde, og vil derfor variere fra år til år. Kundefordringer består jo blant annet av utestående fordringer, sier Hallberg.
– Det vil alltid svinge på dette området, legger han til.
På toppen av pristronen
I tillegg til Giertsen, huser Feelgood også kjente fjes som Harald Eia, Else Kåss Furuseth og Henrik Elvestad. Tidligere håndballspiller Mia Hundvin er også produsent for selskapet.
Feelgood har stått bak en rekke kjente tv-serier, inkludert «Torsdag kveld fra Nydalen», «Brille», og «Neste sommer». I 2018 kom serien «Hvite gutter» på TVNorge.
Selskapet er også det som har vunnet flest Gullruter i humorsjangeren, og vant humorprisen fire år på rad fra 2010 til 2013.
Feelgood Scene Film og Tv as eier datterselskapet Feelgood scene, som produserer sceneforestillinger med kjente komikere. Sistnevnte har hatt en fallende omsetning helt siden 2014, da det hadde driftsinntekter på 53 millioner kroner. I 2017 hadde det inntekter på seks millioner.
– Dette vil alltid svinge. Vi hadde lav aktivitet på scenevirksomheten i 2017, men vi har mange investeringer som vil gi resultat i 2018, sier Hallberg.
I 2017 kjøpte Feelgood Scene humorbyrået Istage Entertainment as, som huser komikere som Nils-Ingar Aadne, Terje Sporsem og Dag Sørås.
– For å få bedre kontinuitet på denne virksomheten, valgte vi å gå sammen med Istage, legger han til.(Vilkår)