Politikerne har forsømt de yngste skolebarna etter at de innførte skolestart for seksåringer, mener professor i pedagogikk ved Norges Arktiske universitet (UiT) i Tromsø.

– I praksis vet vi lite eller ingenting om hvordan seksåringene egentlig har det i norske klasserom, sier professor Sidsel Germeten til Dagsavisen.

Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet, Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Utdanningsetaten i Oslo, bekrefter til avisa at ingen kan vise til noen evaluering av seksårsreformen eller si hvor mye lærerressurser som brukes på skolestarterne.

– Vi får i økende grad henvendelser fra fortvilte førsteklasselærere som kjenner at de ikke har tid til å gi hver enkelt seksåring den oppmerksomheten de trenger for å trives og bli trygge i en helt ny situasjon, sier Marianne Krogh, kontaktperson for grunnskole i Utdanningsforbundet Oslo.

Germeten mener kunnskapsministeren må ta initiativ til forskning som gir svar på hvordan seksåringene har det, og om de får ivaretatt behov for lek og læring.

 

Les også: Full panikk i Asia - markedene stuper

Søkkrik på luselønn

Oljeprisen faller videre på produksjonsfrykt

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Marinejegernes indre liv:

Marinejegernes indre liv
Sosialantropolog Tone Danielsen har forsket på det indre liv i Marinejegerkommandoen, og levde med soldatene i halvannet år.
02:44
Publisert: