Butikkansatte overser kunder og sier sjelden «hei», viser en kartlegging av 84 landsdekkende kjeder, ifølge Dagens Næringsliv.

– Det er dårlig. Å bli sett er viktig for totalinntrykket, hvor mye du kjøper, hvor lenge du blir i butikken og om du kommer tilbake, sier daglig leder Petter E. Austad i Daymaker as til DN.

Daymakers 1500 «mystery shoppers», eller butikkspioner, har besøkt 84 kjeder i 15 bransjer i månedsskiftet november/desember og sjekket hvordan de ble møtt på 15 punkter som er viktig for totalopplevelsen og derved salget. Valget av kjeder var gjort i samarbeid med tidsskriftet Kjedemagasinet.

– Totalinntrykket er relativt godt. Men kjedenes utfordring er at mange medarbeidere tydeligvis ikke vet hva som trigger kundene, og at den aller viktigste faktoren her er førsteinntrykket og kontakt, sier Austad.

Fornøyde kunder
Aller best ut på service i undersøkelsen kommer selgerne til ungdomskjeden Urban.

- Vi er en gjeng entusiaster med godt humør som smitter over på kundene, sier butikksjef Marita Damry hos Urban på Storo Storsenter i Oslo til Dagens Næringsliv.

Flere lavpriskjeder ligger langt oppe på vinnerlisten med god service, og banker konkurrentene med høyere prisprofil. Blant disse er Økonomisko, Princess og Specsavers.

Dårligst ut kommer varehusene, bensinstasjoner og bokhandelen.

Best ut kommer bransjer der kundene trenger råd og forventer god service: optikerne, farge og tapet, samt sportshandelen.

Tross tildels fjerne selgere er nordmenn likevel samlet sett relativt godt fornøyd med hele kjøpsopplevelsen.

Kjedenes servicenivå basert på 12 variabler: Målt på en skala fra 0 til 100 der 100 er best. Omregent til prosent.

Se den komplette oversikten i Dagens Næringsliv onsdag.

Les også: Innvandrere er Reitans superkjøpmenn (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.