– Nei, ikke den lyseblå. Jeg må ha den med sukker.

Mads-Håkon Mørck dukker ned i minibaren igjen og gir Ferdinand Skaugerum en ny energidrikk på boks. Klokken er 11 og den uåpnede konvolutten på bordet foran de fire økonomistudentene skal holde dem våkne de neste 32 timene.

De 22-årige BI-studentene Thea Bjaanes, Geir Einar Borgen, Ferdinand Skaugerum og Mads-Håkon Mørck leverte inn mobilen og buret seg frivillig inn på et hotellrom fra tirsdag til torsdag denne uken.

Oppdraget var å «identifisere konkrete strategiske valg og løsninger» for å gjøre Hydro større, bedre og grønnere.

De fire bachelorstudentene skulle forsvare Norges ære i BIs første internasjonale casekonkurranse denne uken – en kamp mellom 12 skolelag fra 11 land.

BI-laget er medlemmer av skolens case-klubb, et fritidstilbud der studentene blir trent i å løse forretningsutfordringer på tid. Foto: Per Thrana
BI-laget er medlemmer av skolens case-klubb, et fritidstilbud der studentene blir trent i å løse forretningsutfordringer på tid. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringsliv)
Konsulent i praksis

En casekonkurranse er et slags rollespill der deltagerne opptrer som konsulenter og skal løse et problem for en bedrift. Løsningen skal presenteres for en jury, som opptrer som ledergruppen i bedriften som er analysert.

Få 10 tips til caseløsning nederst i saken

– Det er det nærmeste du kommer hvordan arbeidsliet faktisk er, sier Geir Einar Borgen.

– Vi har ingenting å tape – og blir kjent med andre internasjonale studenter, sier Thea Bjaanes.

Les også: Tre grunner til at det lønner seg å ta mastergrad

Alle fire er med i BIs «case study club», et fritidstilbud i regi av skolen der studentene samles jevnlig for å bli trent i å løse forretningsutfordringer på tid.

Det skal både gi dem en smakebit på hva som venter i arbeidslivet, kanskje heder og ære casekonkurransene det er blitt stadig flere av de siste årene – og et forsprang på jobbintervjuer.

Flere bedrifter setter jobbsøkerne til å løse oppgaver i fellesskap og bruker dette som en del av utvelgelsesprosessen.

– Skal få lyst til å betale dem

– Vi bruker ofte gruppecase som en del av førstegangsintervjuet for nyutdannede innen revisjon og rådgivning, sier Ina Malén Torp, personalkonsulent i KPMG Norge.

De som konkurrerer om jobben blir gjerne satt sammen i grupper på inntil seks personer og observert i to til tre timer mens de løser et case.

Ina Malén Torp er hr-konsulent og ansvarlig for KPMGs casekonkurranse.
Ina Malén Torp er hr-konsulent og ansvarlig for KPMGs casekonkurranse. (Foto: KPMG)
– Vi ser etter om de gjør hverandre gode og hvilke roller de tar i gruppen – om de tar lederrollen eller er mer tilbaketrukket. Evnen til å samarbeide er viktigere enn løsningen de kommer frem til, sier Torp.

Etterpå skal gruppen presentere løsningen. Her ser rekruttererne etter hvordan flyten og arbeidsdelingen er mellom medlemmene. Og hvor gode de er til å selge løsningen de er kommet frem til.

– Det som kjennetegner de beste er at man skal få lyst til å jobbe med dem. Relatert til konsulentbransjen kan man si det sånn: De som hører på skal ha lyst til å betale dem for å løse problemet, sier Torp. (Saken fortsetter under).

 

Hun legger til at toget ikke nødvendigvis er gått for dem som ikke får vist seg frem i gruppearbeidet.

– Vi har individuelle samtaler med alle etterpå. Vi har forståelse for ikke alle er like komfortable i en slik setting, sier Torp.

Ansatte hele vinnerlaget

KPMG har arrangert sin egen nasjonale casekonkurranse for studenter denne uken, og sender det norske vinnerlaget til selskapets internasjonale finale i Dubai senere i år.

– Alle fire på fjorårets vinnerlag begynner faktisk å jobbe hos oss nå til høsten. Det er ikke noen automatikk i det, men man blir jo utrolig godt kjent gjennom en så lang prosess med innledende runder, finaler og reise til den internasjonale konkurransen. Vi satt igjen med et gjensidig positivt inntrykk, sier Torp.

– Hva kjennetegner de som ikke når opp i case-settingen?

– De som ikke klarer å disponere tiden sin godt, mangler tro på egen løsning og stresser under presentasjonen. Noen blir også veldig, veldig kreative. I en fantasiverden kunne løsningen vært fantastisk, men det må ha noe hold i virkeligheten, sier Torp.

Mangler amerikansk selvtillit

Høyskolelektor Svein Lund på BI er enig. Han laget denne ukens oppgave til den internasjonale casekonkurransen.

– Det er jo veldig fristende å presentere gode tall når de skal selge løsningen sin, men noen blir for optimistiske og for radikale. Det er viktig at løsningen ikke er helt oppi skyene, men gjennomførbar, sier han.

Han var med da BI sendte et lag til en internasjonal casekonkurranse på New Zealand ifjor.

– Hva kjennetegner nordmennene – på godt og vondt?

– De er ofte veldig gode på det analytiske, men ligger kanskje litt etter på det å presentere. De mangler selvtilliten som de amerikanske supergutta har, sier han.

– Bedre å drite seg ut på

BIs caselag sier de bruker en del av forberedelsestiden på presentasjonen, men legger aller mest vekt på ikke å komme skjevt ut. Derfor bruker de den første halvannen timen på å lese oppgaven nøye og diskutere hva som er hovedproblemet.

Det norske laget bruker den første timen til å lese og forstå hva som egentlig er hovedproblemet i caseoppgaven. Ferdinand Skaugerum kapret hotellsengen. Foto: Per Thrana
Det norske laget bruker den første timen til å lese og forstå hva som egentlig er hovedproblemet i caseoppgaven. Ferdinand Skaugerum kapret hotellsengen. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringsliv)
– Hvis du begynner for fort og løser feil problem er du ute å kjøre, sier Mørck.

Til slutt skal 32 timers jobb med analyse og problemløsning legges frem på 15 minutter.

– Med mindre du driter deg ut sitter det jo partnere og ledere fra store selskaper der og hører på deg. Det er jo cv-byggende, sier Skaugerum.

– Og hvis du driter deg ut er det bedre å gjøre det nå i en konkurranse enn ute i arbeidslivet, sier Mørck.

Torsdag ettermiddag ble det klart at BI-studentene ikke kom blant topp tre og dermed ikke til finalen. 

 

Slik løser du caseoppgaven

  • Sett sammen et lag av folk som kan forskjellige ting og har ulike roller i gruppen. Noen som pusher, andre som holder tilbake og er «djevelens advokat».
  • Bruk tid i starten på finne ut hva som er kjernen av problemet. Setter du i gang for tidlig og løser feil problem er du ute å kjøre.
  • La alle i gruppen lese oppgaven og gjøre seg opp en mening først. Etterpå finner dere raskt ut om alle har den samme oppfatningen av hva som er hovedproblemet.
  • Gå for en konkret, gjennomførbar løsning. Fortell hva den koster og hvor lang tid det vil ta.
  • Ha tro på egen løsning og selg den inn, men vær realistisk. Ikke gi for optimistiske anslag.
     

...og imponerer under presentasjonen

  • Øv på å snakke engelsk høyt, film dere selv, finn ut hvordan dere oppfører dere i en presset situasjon.
  • Forbered konsise svar på oppfølgingsspørsmål dere tror kommer. Det kan være lurt å ha ekstra lysbilder i bakhånd som kan tas frem under spørsmålsrunden.
  • Sørg for god arbeidsdeling. Ikke la én ta seg av all snakkingen.
  • Ikke bruk for mye tid på selskapets historikk og generell teori. Dette kan de som hører på. De er mer interessert i løsningen og bunnlinjen.
  • Start med å fortelle kort hva den konkrete løsningen deres er. Så kan dere begynne forfra og gå nærmere inn på analyse, strategi og gjennomføring.

 

Kilde: Ina Malén Torp (KPMG) og Svein Lund, Ferdinand Skaugerum, Geir Einar Borgen, 22, Mads-Håkon Mørck og Thea Bjaanes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.