– Det er fullt mulig å spise billige og sunne måltider, enten det er lunsj eller middag, til godt under femtilappen, sier ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Et råd hun mener er viktig å ha i mente når man komponerer måltider, også når budsjettet er stramt er:

– Tenk variasjon!

De fleste måltider bør inneholde grønnsaker og noe sunt fett som for eksempel olivenolje, rapsolje, avokado eller nøtter. Fisk, kjøtt og kylling, som gjerne koster litt, er det ikke nødvendig å spise hver dag dersom kostholdet ellers er variert, mener hun.

Du trenger ikke spise kjøtt, fisk og egg for å få i deg nok proteiner. Belgfrukter, meieriprodukter og grove kornvarer er også gode proteinkilder, ifølge klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist.
Du trenger ikke spise kjøtt, fisk og egg for å få i deg nok proteiner. Belgfrukter, meieriprodukter og grove kornvarer er også gode proteinkilder, ifølge klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. (Foto: Jacob Buchard)

Til dem som tror at man må spise kjøtt, fisk og egg for å sikre proteininntaket, har Blomkvist en kontramelding. Man får nemlig også i seg proteiner gjennom belgfrukter, meieriprodukter og grove kornvarer som knekkebrød, brød, havregryn og kornblanding.

– Disse er gjerne billige matvarer, også. Tørkede belgfrukter, for eksempel, koster så å si ingenting, men noen typer krever litt tid til koking, sier hun, og tipser om at det kan være lurt å koke en stor kjele når man først er i gang. Så kan man fryse ned ferdigkokte kikerter, erter eller bønner i porsjonspakker som er enkle å bruke senere.

– Linser, særlig de røde, behøver mindre koketid og kan brukes mer impulsivt i supper, gryter og salater.

Kjøp kylling i store forpakninger

Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og gründer av bramat.no, mener at når man først skal ha kjøtt, er kylling et rimelig og sunt alternativ.

– Velger du kyllingkjøttdeig når du lager pasta, spagetti eller taco, kommer du både sunnere og billigere ut av det enn om du velger kjøttdeig eller karbonadedeig.

Velger større forpakninger kyllingfilet fra butikkenes egne merkevarer, blir det også billigere kilopris enn om du kun kjøper et par kyllingfileter fra de mer kostbare merkevarene, tipser hun.

Det går helt fint å lage middag til under femtilappen, ifølge ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.
Det går helt fint å lage middag til under femtilappen, ifølge ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. (Foto: Alberto Palladino)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.