Norske studenter oppgir i en fersk undersøkelse fra Norsk studentorganisasjon at studiestøtten kun dekker 60 prosent av kostnadene deres. For å få kronene til å rekke litt lenger, kan det være lurt å benytte seg av det brede tilbudet av studentrabatter som finnes.

– Jeg er nok ikke den flittigste brukeren av studentrabatter, men når jeg bruker de jeg kan, sparer jeg fint 1500–2000 kroner i måneden, sier jusstudent Isak Hafslund Nesbakken (22).

Han bruker som oftest rabatter knyttet til studiestedet i Oslo.

– Jeg bruker kupongrabatter til mat og drikke rundt universitetet og selvsagt studentprisen til NSB for månedskortet mitt, sier Nesbakken.

– De aller fleste bransjer er rabattvillige. Klær og mote, reise og hotell, kosttilskudd og treningsutstyr og møbler er bransjer som gir gode rabatter til studenter, sier Vidar Thom Benjaminsen i Studentkortet.no.

Studentkortet.no samler over 200 studentrabatter på sine nettsider og har siden starten for ti år siden hatt over 200.000 medlemmer.

– De bransjene hvor det er minst å hente, er de hvor konkurransen er hardest og prisene er mest presset, for eksempel elektronikk, sier Benjaminsen.

Han sier medlemmene deres oftest utnytter rabatter på klær, men at det er penger å spare på alt. Hver gang noen bruker en rabattkode fra Studentkortet.no, får nettjenesten en liten kommisjon fra nettbutikken. Selskapet hadde i 2017 8,34 millioner kroner i omsetning.

– Man kan spare på alt, men ikke bare gjennom kupongrabattene man finner hos oss og andre rabattsider. Ofte kan studenter oppnå gode priser ved å kontakte en leverandør og si at de er studenter og be om et tilbud, sier Benjaminsen.

Forsikring er, ifølge Benjaminsen, en typisk bransje hvor studenter kan spare mye på å hente inn flere tilbud og sette tilbyderne opp mot hverandre.

– Å etablere kunderelasjoner med forbrukere når de er så unge som mulig er jo elementær markedsføring, så mange er positive til å gi studenter bedre pris, sier Benjaminsen.

Vidar Thom Benjaminsen, daglig leder i Studentkortet.no
Vidar Thom Benjaminsen, daglig leder i Studentkortet.no (Foto: Studentkortet.no)

Investering i fremtidig inntekt

For næringslivet handler studentrabatter spesielt om én ting: Kundelojalitet.

– Jo tidligere i livet man får etablert en relasjon til en kunde, jo enklere er det å skape lojalitet hos kunden. Studentrabatter er en investering i fremtidige inntekter for bedriftene, sier høyskolelektor Pål Rasmus Silseth ved Handelshøyskolen BI.

Han sier dette er den fremste årsaken, men ikke den eneste, til at så mange tilbyr lavere priser til studenter.

– Når man er ferdig med studiene og får mer disponibel inntekt og andre behov, kan kundeforholdet bli veldig lønnsomt for bedriften. Studenter er ofte prisbevisste, men senere kan det være andre faktorer, som kundeservice, produktsammensetning og kompetanse som blir viktigst for forbrukeren, sier Silseth.

Den andre dominerende faktoren er konkurranse, ifølge Silseth.

– Mange bransjer er veldig konkurranseutsatte og dersom det er vanlig med studentpriser i bransjen vil aktørene kanskje måtte tilby slike rabatter for å være konkurransedyktige, sier Silseth.

Han sier unntaket er de varemerkene alle vil ha, uansett pris.

– Noen produkter spesielt innen elektronikk og klær er så populære at de ikke trenger å gi rabatter til noen. På den andre siden har man de produktene studentene ikke føler at de trenger, da må man gi store rabatter for å friste dem, sier Silseth.

Bruk tid

Silseths beste råd til studenter er å bruke tid på å orientere seg.

– Studentorganisasjoner og lignende forhandler ofte frem bransjeavtaler på vegne av studenter. Men det er langt fra alltid disse tilbudene er de beste for alle. Det mest lønnsomme er å samle noen voksenpoeng ved å orientere seg om ulike strømavtaler eller forsikringer og kjøpe det som passer en selv best. Ofte kan man også finne bedre priser ved å sjekke utfordrerne til dem som tilbyr studentrabatt, sier Silseth.

Benjaminsen i Studentkortet.no sier studenter likevel ikke må la seg lure av lojalitetsbegrepet.

– Lojalitet mot en tilbyder er bra når du får noe igjen for det, men «dumsnill» lojalitet for å være grei mot en tilbyder taper man ofte på. Man bør bare være lojal mot dem som fortjener det, sier Benjaminsen.

Isak Hafslund Nesbakken pleier ikke å prute så mye, men har planer om å bli bedre på det.

– Det er jo ikke nødvendigvis så enkelt å sette selskaper opp mot hverandre når man er helt nyetablert, men motivasjonen er jo bedre råd så jeg skal i hvert fall prøve, sier Nesbakken.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik høres en bitcoinfabrikk ut
Konstant støy fra viftene på bitcoinfabrikken i Hønefoss har fått naboene til å reagere. Selskapet som eier fabrikken har tatt bråket på alvor, de har nå investert syv millioner kroner for å fikse problemet.
00:51
Publisert: