På Oslos største videregående skole, Kuben, reagerer faglærer Kjetil Hardal og tømrerelev Frode André Villarroel (18) likt på forslaget om å droppe orden- og oppførselskarakterer.

– Det synes jeg ikke er en god idé, sier Hardal.

I en kronikk i Dagens Næringsliv tar økonomiprofessor Mari Rege til orde for å fjerne karakteren i orden og oppførsel:

Avskaff karakterer i orden og oppførsel

Professor: Dropp karakteren i orden og oppførsel  

I dag får elever i ungdomsskolen og videregående karakteren «god», «nokså god» eller «lite god» i orden og oppførsel.

– Midt i den følelsesstyrte perioden av livet skal elevenes orden og oppførsel vurderes, og de som ikke tar høyere utdannelse, må møte arbeidslivet med disse karakterene, skriver Rege, som er ansatt ved Universitet i Stavanger.

Faglærer Hardal på Kuben sier det i hovedsak er stort fravær som bidrar til dårligere karakter, og at det er nettopp det arbeidsgiverne ser på når elevene skal ut i lære.

Villarroel mener karakteren bør beholdes, slik at det ikke blir fritt frem for bråkmakere.

– Har du selv karakteren «god» i orden og oppførsel?

– Nei, nokså god, sliter med å stå opp om morgenen, smiler Villarroel.

Han er forberedt på at han må skjerpe seg når han begynner på andre året.

Elevorganisasjonen er derimot åpen for å fjerne ordenskarakteren.

– Den bør ihvertfall endres. I dag er den for unyansert. Hvis det står to ord – «lite godt» – risikerer personen å ikke få jobb fordi arbeidsgiver ikke vet begrunnelsen for karakteren og ikke tør å ta sjansen. Det kan være alt fra alvorlige mobbesaker til bagateller som tyggis i timen og caps på hodet litt for mange ganger på rad, sier påtroppende leder Kristoffer Hansen i Elevorganisasjonen.

– Karakteren blir dessuten satt ut fra ordensreglementet som er ulikt fra skole til skole. Det er urettferdig når elevene skal ut og konkurrere på det samme arbeidsmarkedet, sier Kristoffer Hansen.

Han sier det bør være sanksjoner mot elever som mobber og oppfører seg dårlig, men:

– Det må tas opp der og da – ikke dukke opp på vitnemålet et halvt år etterpå, sier Hansen.

Ragnhild Lied, leder i Utdanningsforbundet, sier forbundet har gått inn for å beholde karakteren på ungdomstrinnet og videregående, men at det er delte meninger blant lærere om dette.

– Det er ikke sikkert at det er en motsetning mellom det å ha karakterer i orden og oppførsel og det å drive et langsiktig tillitsskapende arbeid overfor elever, skriver Lied i en epost.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.