I begynnelsen av november skrev den japanske næringslivsavisen Nikkei om lavere etterspørsel etter Apples Iphone XR-modell. Nå har Apple nedjustert salgsprognosene for alle de tre nye Iphone-modellene, ifølge Wall Street Journal. Dette rammer asiatiske underleverandører hardt.

Apple skapte usikkerhet

Apple-kursen har falt med nesten 25 prosent siden oktober. Børsverdien er på 840 milliarder dollar – over 270 milliarder dollar lavere enn ved toppnoteringen tidligere i år. Dette tilsvarer verdien på amerikanske Walmart – i flere år verdens mest verdifulle selskap.

Etterspørselen etter de nye Iphone-modellene, som ble lansert i september, har sviktet i viktige vekstmarkeder som Kina, India og Sørøst-Asia.

– I tillegg til svak etterspørsel etter Apples produkter i Kina og andre fremvoksende markeder, virker det som at kombinasjonen pris og funksjoner i Iphone XR ikke er blitt godt mottatt, skriver analytiker Rod Hall hos Goldman Sachs i en ny analyse.

Svikten i den kinesiske etterspørselen startet på sensommeren, ifølge Hall. En sterk amerikansk dollar gjør at amerikanske produkter er blitt dyrere. Den amerikanske finansinstitusjonen har kuttet kursmålet på Apple – fra 209 dollar til 182 det neste året – kun fem dollar høyere enn sluttkursen på tirsdag, da Apple-kursen falt med nesten fem prosent.

Falt på salgsstatistikkene

Goldman Sachs-analytikeren mener at Apple har feilberegnet hva kundene er villige til å betale for en smarttelefon.

– Apple har forsøkt å dempe effekten fra svakere volumsalg av Iphone i fremtiden med å øke prisene. Det virker som dette har nådd en grense, skriver Hall.

Kinesiske mobilprodusenter ligger over 20 prosent lavere i pris og denne forskjellen ventes å øke. Den største etterspørselen ligger i prissegmentet under 5000 kroner.

I India, hvor smarttelefonmarkedet vokste med 9,1 prosent i siste kvartal, har Apple en markedsandel på under én prosent, ifølge Counterpoint Research. De klarer heller ikke å konkurrere i toppsegmentet hvor kundene har høyere kjøpekraft.

– De nye Iphone-modellene klarte ikke å skape mye etterspørsel på grunn av høy pris, sier analytiker Upasana Joshi hos IDC India til Livemint.

Kinesiske Huawei økte smarttelefonsalget med 32,5 prosent i tredje kvartal til 51,8 millioner enheter og gikk forbi Apple som verdens nest største smarttelefonprodusent – bak Samsung, ifølge Strategy Analytics. Xiaomi er blitt verdens fjerde største smarttelefonprodusent.

Halmstrået som brakk kamelens rygg

Apples underleverandører hadde før Iphone-lanseringen fått beskjed om å tilpasse produksjonen til en etterspørsel på rundt 70 millioner Iphone XR-modeller fra september til februar neste år.

Nå er denne prognosen blitt nedjustert med over 30 prosent – til under 50 millioner enheter, ifølge Wall Street Journal.

Dette har slått hardt ut på komponentleverandører som Japan Display, Lumentum, Skyworks Solutions og Qorvo – og taiwanske Foxconn, som produserer det meste av Apples produkter på fabrikker i Kina.

Analytikere mener at noe av børsnedgangen for Apple er selvforskyldt da de under resultatpresentasjonen i oktober sa de ikke vil innrapportere detaljerte salgsstatistikker i fremtiden.

– Det var nok halmstrået som brakk kamelens rygg, sier direktør Daniel Ives hos Wedbush Securities til BBC.

Analytiker Timothy O'Shea hos Jefferies skriver i en rapport at beslutningen om å ikke innrapportere salgsstatistikker kan være et forsøk på å skjule svakere Iphone-salg i fremtiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Da DN-kommentatoren fikk øye på reklameplakaten med det unike «Black Friday-tilbudet», gikk hun rett på kontoret og satte opp et regnestykke
01:23 Min
Publisert: