For seks år siden gikk ryktene om at Apple var i ferd med å utvikle en elektrisk bil som skulle konkurrere med Tesla, som var markedsleder og lå langt foran konkurrentene. Apple hadde hyrt inn flere hundre som jobbet i en topphemmelig forskningslab ikke langt fra hovedkontoret.

Enkelte analytikere mente at Tesla, som var verdt rundt 30 milliarder dollar, var en potensiell oppkjøpskandidat for Apple. Nå er Tesla verdt over 615 milliarder dollar og utenfor Apples rekkevidde.

Apple skal ha nedskalert planene i 2018 og nøkkelansatte forsvant fra «Project Titan». Apple har fortsatt utviklingen av teknologi som skal la biler bli selvkjørende. Apple legger for tiden grunnlaget for å produsere en egen elektrisk bil.

– Dette er ikke en mobiltelefon

Apple planlegger å benytte en ny batteriteknologi som skal gi lengre rekkevidde enn konkurrentene og «drastisk» redusere batterikostnadene, ifølge Reuters.

Kilder sier til nyhetsbyrået at det har vært fremdrift i Titan-prosjektet og at det foreligger planer om å masseprodusere en bilmodell for forbrukere i 2024. Tidsskjemaet kan imidlertid bli forskjøvet på grunn av koronapandemien.

– Hvis det er et selskap på kloden som har ressurser til å gjøre dette, er det sannsynligvis Apple. Men, dette er ikke en mobiltelefon, advarer en person som har jobbet på Titan-prosjektet til Reuters.

– Denne bilen er viktigere enn T-Forden
Den norske Ford-sjefen klargjør viktigheten av elbilen Ford Mustang Mach-E. DN har testet.
05:46
Publisert:

Apple skal benytte en ny type sensorer i bilmodellen. Disse sensorene er å finne i de mest avanserte Iphone-modellene. Lidar-sensorer måler avstand og dybde sammen med kameraer og gir en 3D-effekt. Den samme teknologien vil være viktig i utviklingen av selvkjørende biler.

Aksjekursen på komponentleverandørene Velodyne Lidar, som utvikler denne typen sensorer, steg med 54 prosent ved USA-børsene på mandag etter Reuters-rapporten. Velodyne, som ble børsnotert i september, fortsatte med en oppgang på over 12 prosent i etterhandelen.

Aksjekursen på konkurrenten Luminar er nesten firedoblet i desember. Selskapet hadde 100 millioner kroner i omsetning i 2019. Børsverdien er nå på over rundt 100 milliarder kroner.

– Et helt nytt nivå

Apple planlegger å benytte monocelledesign på batteriene, noe som vil frigjøre plass eller gi betydelig lengre rekkevidde. De vurderer også å benytte jernfosfat-batterier, som skal være tryggere enn de mer tradisjonelle litium-ion batteriene.

– Dette er på et helt nytt nivå. Det er som første gang du så en Iphone, sier en kilde om batteriene til Reuters.

Titan-prosjektet ledes av den tidligere Tesla-direktøren Doug Field, som var en av nøkkelpersonene bak Teslas «Model 3». Apple har foretatt en endring av omorganiseringen slik at Field og Titan-prosjektet ligger som en del av satsingen på kunstig intelligens og maskinlæring, ifølge Bloomberg.

Economic Daily News skriver at Apple har støvsuget markedet i Taiwan for komponenter til elbilsatsingen og at det kan komme nyheter allerede i september 2021. Taiwanske selskaper har i over 20 år produsert alt som er utviklet og selges under Apples merkenavn.

Næringslivsavisen referer til kilder hos komponentleverandører som sier de har fått svært store ordrer fra hva de kaller «American Double A» – en referanse til Apple og Amazon.

Netthandelsgiganten Amazon jobber tett sammen elbilprodusenten Rivian og ha bestilt 100.000 lastebiler som skal benyttes til utlevering av pakker.

Selvkjørende teknologi

Apple har testet ut teknologien for selvkjørende biler i California siden 2017. I 2019 kjørte de 66 testbilene med Apple-teknologien i gjennomsnitt 189 kilometer før en sjåfør manuelt måte ta over styringen, ifølge California Department of Motor Vehicle.

Apple har også avanserte biler i gatene i California som henter inn mer avanserte bilder enn hva konkurrenten Alphabet har gjort med sin Google-kartløsning. Apple benytter lidarsensorer, som gjør at dataene som lagres er som tredimensjonale bilder og data.

Den anerkjente Apple-analytikeren Ming-Chi Kuo, som i snart 15 år har lekket nyheter og rykter om kommende Apple-produkter, sa i 2018 at Apple vil lansere en elektrisk bil mellom 2023 og 2025.

Teknologinettstedet DigiTimes og Economic Daily News skrev tidligere i desember at Apple samarbeider med kontraktsprodusenten TSMC om å utvikle dataprosessorer for selvkjørende biler.

Apple ønsker ikke å kommentere, ifølge Reuters.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.