De to sørkoreanske bilprodusentene Hyundai og Kia er vinnerne ved Seoul-børsen det siste året. Kia-kursen er nesten femdoblet og Hyundai, som er største eier i Kia, har opplevd en dobling på 12 måneder – og nesten en firedobling mot bunnoteringen i mars. Årsaken er Apple.

– Trenger kun to prosent

Ved slutten av 2020 bekreftet Hyundai-ledelsen at de har hatt samtaler med Apple – som en av flere bilprodusenter. Dette er blitt sett på som en bekreftelse på at Apple er i ferd med å realisere planene om å starte masseproduksjon av en egen bil.

Ifølge den amerikanske næringslivskanalen CNBC nærmer det seg en avtale mellom Apple og Hyundai-Kia. Flere kilder sier at produksjonen av en Apple-bil skal skje ved Kias fabrikk i West Point i delstaten Georgia. Den foreløpige planen er å starte produksjon i 2024.

«Smarttelefoner er et marked med en totalverdi på 500 milliarder dollar. Apple har rundt en tredjedel av markedet. Transporttjenester er verdt 10.000 milliarder dollar. Apple trenger kun to prosent av markedet for at det skal bli like stort som Iphone-businessen,» skriver Morgan Stanley i en rapport.

Apple hyller koronatiltak – vil ikke tilbake til «slik vi var»
Apple vil ikke gå tilbake til "slik vi var", sier toppsjef Tim Cook som bare har 10-15 prosent av de ansatte på kontoret under pandemien.
01:00
Publisert:

Ifølge den sørkoreanske avisen DongA Ilbo skal Hyundai-Kina og Apple undertegne en avtale den 17. februar. Ifølge avisens kilder skal Apple investere 4000 milliarder won (over 30 milliarder kroner) i prosjektet. Målet er å produsere 100.000 biler i året i første fase.

Apples aksjekurs steg med to prosent i etterhandelen onsdag kveld.

Integrering med Apples økosystem

Ifølge den anerkjente Apple-analytikeren Ming-Chi Kuo, som i over ti år har avslørt nye produkter fra Apple, vil den nye bilmodellen være basert på Hyundais E-GMP-plattform. Ifølge Kuo vil Hyundai samarbeide med Apple på design og utvikling, og Kia vil produsere bilen.

E-GMP-plattformen ble lansert i desember 2020 og har en maksimal rekkevidde på 500 kilometer. Batteriet skal kunne lades til inntil 80 prosent på under 20 minutter og en hastighet på over 90 kilometer i timen skal oppnås på 3,5 sekunder.

«Vi tror Apple vil utnytte ressursene hos de etablerte bilprodusentene og fokusere på utvikling av selvkjørende teknologi, programvare, batteriteknologi, elektroniske komponenter, design og brukeropplevelse. Alt skal integreres med Apples eksisterende økosystem,» skriver Kuo i en ny analyse denne uken.

Han tror ikke Apple vil benytte kontraktsprodusenten Hon Hai Precision Industry, til tross for at det taiwanske selskaper har etablert en åpen plattform for produksjon av elektriske biler. Initiative har over 400 samarbeidspartnere – i hovedsak i Kina.

Tilpasset storbyer

Ifølge CNBC skal ikke Apple konkurrere direkte med eksisterende biler, men utvikle kjøretøy tilpasset storbyer.

– De første Apple Car-modellene vil ikke ha sjåfører. Dette vil bli selvkjørende elektriske biler som skal kjøre uten sjåfører og fokusere på lokalkjøring, sier en kilde til CNBC.

Hvis dette stemmer, betyr det at Apple-modellen vil bli tilpasset bruk i byer som selvkjørende drosjer, og for levering av pakker, måltider og andre tjenester.

En rekke storbyer planlegger å fjerne tradisjonelle biler fra sentrumsområdene og erstatte disse med elektriske «robotaxier».

Det gjennomføres for tiden eksperimenter i den kinesiske storbyen Shenzhen med selvkjørende taxier og varebiler med blant annet selskapet Autox.

Selvkjørende Tesla-drømmer

Teslas toppsjef Elon Musk sa under resultatpresentasjonen i forrige uke at dagens skyhøye verdivurdering på selskapet kan forsvares hvis bilene kan benyttes til blant annet selvkjørende oppdrag når eierne ikke benytter bilene. Tesla har en børsverdi på 810 milliarder dollar.

Utrullingen av disse tjenestene fra Tesla er forsinket med flere år.

Apple har hentet en rekke spesialister fra Tesla for å jobbe med «Project Titan», som er satsingen på kjøretøy. Tidligere Tesla-direktør Michael Schwekutsch har fått en tilsvarende stilling hos Apple.

Googles søsterselskap Waymo utvikler programvare og løsninger for selvkjørende kjøretøy. I løpet av de neste månedene starter uttesting i stor skala i enkelte deler av California, Florida og Arizona.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.