Det er over to år siden det kinesiske internettselskapet Alibaba ble børsnotert ved New York-børsen. Investorer forventet at selskapet ville eksportere den kinesiske suksessmodellen til andre deler av verden. Det har ikke skjedd.

Aksjekursen har falt med fem prosent siden børsnoteringen. I samme periode har børsverdien på den amerikanske konkurrenten Amazon.com steget med 131,8 prosent. Nå forsøker begge selskapene å få kontroll over de sørøstasiatiske markedet, hvor netthandel er i startfasen.

Fritt frem

Startskuddet gikk tidligere i år da Alibaba kjøpte en majoritetspost i tyskkontrollerte internettselskapet Lazada, som de siste årene er blitt det største internetthandelsselskapet i Sørøst-Asia. Investeringen på en milliard dollar er den største Alibaba har foretatt i utlandet.

Sammenlignet med Alibaba og Amazon.com har Lazada vært en svært liten aktør. Omsetningen i 2014 var på 154 millioner dollar (1,4 mrd. kroner) med et negativt resultat på 146,7 millioner dollar. Alibaba hadde en omsetning på 101 milliarder yuan (126 milliarder kroner) i siste regnskapsår.

Både Alibaba og Amazon.com ser et stort potensial i Sørøst-Asia, hvor de ti medlemslandene i ASEAN har fjernet tariffer og er i ferd med å integrere økonomiene. Dette gjør det enklere å selge og distribuere produkter til hele regionen – uavhengig av grenser – til 620 millioner forbrukere.

Lazadas konsernsjef har hørt ryktene om at Amazon.com vil lanseres for fullt i regionen i 2017 og det er fritt frem for den sterkeste.

– Det er en jungel der ute. Vi ser frem til å hvordan de vil differensiere seg selv. Vi ser på oss selv som et kontrolltårn for logistikk i Sørøst-Asia, sier Maximilian Bittner til Bloomberg News.

Forsøker å dominere

Ifølge teknologinettstedet Techcrunch vil Amazon.com benytte Singapore som et springbrett til resten av regionen fra første kvartal av. Prime-tjenesten, som tilbyr medlemmer gratis frakt og prioritert levering, er blitt en suksess i USA.

Fresh-tilbudet gir matvarer på døren. Dette vil også bli lansert i Singapore. I forrige uke lanserte Amazon.com strømmetjenester av digitalt innhold til nesten hele verden – med unntak av blant annet Kina. Dette tilbudet konkurrerer med Netflix, som gjorde tilsvarende for ett år siden.

I Singapore dominerer selskapet Redmart med levering av ferske matvarer på døren. Selskapet, som har 150 varebiler på veiene i Singapore, ble kjøpt av Lazada (Alibaba) i november. Amazon.com var i forhandlinger om å kjøpe selskapet i sommer.

– Begge ønsker å dominere i Sørøst-Asia. Alibaba har kjøpt selskaper for å redusere lærekurven og vokse raskere. De vil gi Amazon.com en god fight, sier førsteamanuensis Thompson Teo ved NUS Business School til Bloomberg News.

– En kald krig

Sørøst-Asia er upløyd mark for onlinehandel. Mellom to og fire prosent av all handel skjer via internett i regionen, ifølge en undersøkelse foretatt av Google og Temasek fra 2015. Dette er betydelig lavere enn i Kina hvor andelen var på 14 prosent.

I tredje kvartal utgjorde onlinehandel 1150 milliarder yuan (1440 mrd. kroner) i Kina – en vekst på 23,6 prosent mot i fjor, ifølge Iresearch. I Sørøst-Asia forventes det en årlig vekst på 32 prosent.

Alibaba har lagt grunnlaget i Sørøst-Asia ved å inngå avtaler med transport- og logistikkselskaper. De har også investert i selskaper som har et omfattende distribusjonsnettverk i Singapore, Malaysia, Indonesia og Thailand.

Alibaba har også rullet ut betalingstjenesten AliPay i Sørøst-Asia – i hovedsak for kinesiske turister som legger ferien til regionen. De har i det stille inngått avtaler med sørøstasiatiske banker og finansinstitusjoner som partnere.

«Fra et forbrukersynspunkt vil begge selskapene svi av så mye penger som de kan for å ta markedsandeler. Det er positivt for forbrukerne. Hva vil det gjøre med konkurrentene», spør Forbes Magazine i en artikkel hvor de karakteriserer dette som en «kald krig i Asia som kan vare i tiår».

Asia har vist seg å være et vanskelig marked å knekke for vestlige storselskaper. Walmart har kastet kortene etter å ha svidd av flere titall milliarder kroner. Britiske Tesco har lykkes i Thailand i konkurranse med lokale selskaper.

Markedene

Det er små bevegelser ved de asiatiske aksjemarkedene på tirsdag formiddag. Nikkei-indeksen er så vidt positiv etter en svak nedgang fra morgenen av. Dette skyldes positive uttalelser fra dagens sentralbankmøte hos Bank of Japan.

Aksjekursene faller i Kina med rundt 0,5 prosent. Sydney-børsen holder koken med en oppgang på vel 0,5 prosent.

Oljeprisen beveget seg knapt de første par timene i asiatisk handel, men har falt med rundt 0,3 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Støre: – Norge har stått for verdier vi ikke har veket på i disse årene
Ap-leder Jonas Gahr Støre anerkjenner regjeringens arbeid med sikte på å gjenopprette fulle, normale forbindelser med Kina. Forholdet mellom Kina og Norge normaliseres etter at utenriksminister Børge Brende har hatt hemmelige møter i Beijing.
01:49
Publisert: