Om fire år vil «Millennials»-generasjonen, de som er født mellom 1980 og 2000, utgjøre 35 prosent av den globale arbeidsstyrken – samme som «Generasjon X». Arbeidsgivere over hele verden forsøker å legge til rette for en generasjon som har andre krav og kvalifikasjoner.

«Enkelte sier de er illojale, selvopptatte og late. Andre mener de er en generasjon av digitale gründere og innovatører», skriver forfatterne i rapporten.

Dystre japanere

Mange unge japanere sliter med motivasjonen og ser dystert på fremtidsutsiktene, ifølge rapporten «Millennial Careers: 2020 Vision» fra ManpowerGroup. Den japanske regjeringen har tatt konklusjonene på alvor og kommentert pessimismen som Japans unge viser i undersøkelsen. 

Unge japanere er mer pessimistiske og ser mer dystert på fremtiden enn unge grekere, ifølge undersøkelsen fra 18 land.

To tredjedeler av de spurte i undersøkelsen er optimistiske på vegne av sin egen fremtid og karriereutsikter. Hele 62 prosent tror at hvis de mister jobber nå vil de være i stand til å finne en ny jobb innen tre måneder.

De mest optimistiske er unge i Mexico, Kina, Sveits og Tyskland. På bunn ligger Japan, Hellas og Italia. Unge nordmenn ligger i den nest øverste gruppen, hvor mellom 60 og 69 prosent er optimistiske – i samme kategori som unge fra Australia, Canada, Brasil og Nederland.

«En majoritet av «millennials» på verdensbasis ser en lovende fremtid og vellykkede karrierer», ifølge ManpowerGroup.

Vil jobbe til de dør

Situasjonen for Japans unge er alt annet enn optimistisk. Hele 37 prosent forventer at de må jobbe inntil dagen de dør. I Norge er denne andelen på ni prosent – det samme som i Tyskland. Globalt regner 12 prosent med at de aldri kan pensjonere seg.

«De har fått en merkelapp på seg for å være late. Tallene forteller en annen historie. De jobber like hardt, om ikke hardere enn andre generasjoner. 73 prosent jobber mer enn 40 timer i uken og nesten en fjerdedel over 50 timer. Indere har den lengste arbeidsuken med 52 timer», ifølge rapporten.

Japan har verdens høyeste offentlige gjeldsbyrde av noe industriland. Statsminister Shinzo Abe har forsøkt å skape en ny giv i det japanske samfunnet, men det har vist seg vanskelig. Den økonomiske veksten er lav og mange er i tvil om han vil lykkes med å snu Japan.

Med lav innvandring og verdens eldste befolkning vil det være dagens unge som må håndtere problemene i fremtiden – blant annet pensjonsforpliktelsene. I tillegg kommer gjelden. Unge japanere under 20 år er ansvarlig for rundt syv millioner kroner av statsgjelden.

Foretrekker storselskaper

En ny undersøkelse fra Meiji Yasuda Institute of Life and Wellness viser at antall menn i 20-årene som ønsker på gifte seg har falt til 39 prosent. For kvinner er andelen 59 prosent. Dårlige økonomiske utsikter er hovedårsaken.

Japanske kvinner føder i gjennomsnitt 1,06 barn. Det forventes at den japanske befolkningen vil falle med en tredjedel frem til 2060 og at 40 prosent da vil være over 65 år.

Unge japanere foretrekker å få seg en fast jobb i et storselskap så tidlig som mulig. Økonomisk sikkerhet er viktig.

– Denne typen tenkemåte er veldig bekymringsfullt. Unge japanere har en fiksering på å jobbe for store selskaper eller det offentlige, sier Randall Jones, som leder Japan og Korea-seksjonene hos Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), til Bloomberg News.

Entreprenører og gründere har dårlige vilkår i Japan, ifølge OECD og andre undersøkelser. Myndighetene forsøker å endre holdningene, men det har vist seg vanskelig.

– Japan har viktige patenter og enorme mengder næringslivskapital som går på tomgang. Det mangler nok gründere som kan utnytte dette, sier Jones.

Markedene

Det er en blandet utvikling ved de asiatiske børsene på torsdag formiddag. Den japanske yenkursen har svekket seg igjen mot dollar og dette har sendt kursene høyere for eksportørene. Nikkei-indeksen er 1,1 prosent høyere og vi må tilbake til januar da indeksen sist var på samme nivå (18361).

Oljeprisen er nesten uendret i asiatisk handel (0,1 prosent høyere).

Følg markedene med DN Investor

Episode 29: Hvem vinner kundene i handelen?

Slik kan mobilbetaling revolusjonere måten vi shopper på. Og hvem vinner kampen om kundene i butikkene, Vips, Mcash eller Mobilepay? De tre aktørene møtte handelen og BankAxept til debatt på DNs fintech-konferanse.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Brækhus hjemme igjen: – For en proffbokser er dette big deal
Cecilia Brækhus har akkurat flyttet hjem til Norge, etter at proffboksing igjen har blitt lovelig etter 35 år.
02:18
Publisert: