Opec-landene ble enige om et produksjonskutt i Wien for nesten to uker siden på 1,2 millioner fat. I helgen ble det inngått en avtale med 11 andre land om å redusere produksjonen med nesten 600.000 fat. Russland vil stå for halvparten av denne reduksjonen.

Oljeprisen har steget med over 4,2 prosent i asiatisk handel. Nordsjøolje (Brent spot) ligger på 56,6 dollar fatet. Oljeprisen har steget med 26,7 prosent siden den 14. november da den lå på 44,7 dollar.

– Dette er et veldig klart og tydelig budskap om at produsentene ønsker å balansere markedet med høyere priser. Som en intensjonserklæring er dette så «bullish» som det er mulig, sier sjefstrateg Chris Weston hos IG i Australia til Bloomberg News.

– Styrke og samhold

Russland og Saudi-Arabia har behov for å en høyere oljepris for å balansere budsjettene. Saudi-Arabia planlegger en delprivatisering av oljeselskapet Saudi Aramco i 2018 og en høyere oljepris vil gjøre det mer interessant for internasjonale investorer å kjøpe seg inn.

Olje- og energianalytikere er overrasket over at Opec og de 11 andre oljeproduserende landene – ledet av Russland, Mexico, Aserbajdsjan og Oman – har klart å bli enige om et produksjonskutt.

Analytikere hos S & P Global Platts mener avtalen mellom Opec og andre oljeproduserende land som står utenfor kartellet – blant annet Russland, Mexico og Aserbajdsjan – et signal om at oljemarkedet er i en «metamorfose» – en dyptgripende forvandling.

«Avtalen fremhever styrke og samhold mellom globale produsenter. Dette kan markere en ny samarbeidsepoke med sikte på å bringe stabilitet tilbake til det globale oljemarkedet», skriver S & P Global Platts i en rapport.

Utfordrende forpliktelser

Produksjonskuttene skal starte den 1. januar, men det vil ta tid før produksjonen kan reduseres. S & P Global Platts tror det vil ta flere måneder før produksjonskuttene er innfridd.

Det er også et åpent om produsentlandene klarer å holde produksjonen i sjakk hvis oljeprisen gjør et byks og begynner å nærme seg 70 dollar fatet i løpet av det neste halvåret.

– Vanligvis klarer de å overholde forpliktelsene i begynnelsen, men når prisene går opp begynner engasjementet å forsvinne, sier styreformann Gary Ross Pira Energy Group, som er et analyseselskap som er en del av S & P Global Platts, i en kommentar.

Han mener at dette er en svært positiv utvikling.

– Målet er å få en raskere balanse i oljemarkedet. Produksjonskutt vil føre til at lagerbeholdningene faller, sender markedet i revers for å få en høyest mulig pris, sier Ross.

Hva gjør skiferprodusentene?

Spørsmålet er hva amerikanske skiferoljeprodusenter vil gjøre når det er utsikter til en langt høyere oljepris. Ukestatistikkene fra Baker Hughes viser at det i forrige uke ble igangsatt produksjon på 21 oljerigger. Dette er det høyeste antallet siden i januar.

– Det virker som at Opec-avtalen, og det at vi nærmer oss slutten av året, gjør at det setter i gang å produsere olje igjen. Noen må kanskje også sette i gang før årets slutt for å ikke bryte leasingavtaler, sier markedsanalytiker Phil Flynn hos Price Futures Group til Marketwatch.

Eksperter er uenige om hvor stor betydning amerikansk skiferoljeproduksjon vil ha på oljemarkedet hvis prisene stabiliserer seg på rundt 60 dollar fatet.

– Skiferoljeprodusentene vil ikke kompensere for reduksjonen i 2017. Det er en betydelig forsinkelse, sa Saudi-Arabias oljeminister Khalid al-Falih i helgen.

Han indikerte også at Saudi-Arabia er villig til å kutte mer i produksjonen hvis det viser seg nødvendig.

– Jeg kan fortelle dere med en ekstrem visshet at fra 1. januar skal vi kutte i oljeproduksjonen og vi skal kutte mer enn hva vi forpliktet oss til den 30. november, sa han under en pressekonferanse.

Markedene

Mandagen startet med nok en årsbeste for Nikkei-indeksen. Det er fortsatt en oppgang på 0,5 prosent, men investorer rømmer fra børsene i Kina og Hong Kong.

Shanghai-indeksen har falt med over to prosent og Shenzhen-indeksen er nesten tre prosent lavere. 

Følg markedene med DN Investor

Hør podkast om Bensin, diesel, el-bil eller hybrid. Det har sjelden vært vanskeligere å kjøpe ny bil i Norge.

Stortinget har igjen endret bilavgiftene. DNs biljournalist Embret Sæter forteller deg hvilken bil du bør kjøpe i 2017 for å få mest kjøring for pengene.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DVNtv:

 
Årets gasellevinner: - Ikke gjør som oss
Norsk Oppdrettsservice er årets nasjonale gasellevinner. Dette er deres tips til andre som vil lykkes som gründere.
00:41
Publisert: