Etter å ha svidd av flere titall milliarder kroner i Kina, kastet den amerikanske transporttjenesten Uber kortene i fjor sommer. Uber China, som var et datterselskap, ble kjøpt opp av konkurrenten Didi Chuxing. Uber eier 20 prosent av aksjene i selskapet.

Kostbar ekspansjon

For to år siden fusjonerte to kinesiske Uber-kloner og etablerte Didi Chuxing. Bak selskapet står noen av Asias største teknologiselskaper. Målet har vært å få full kontroll over det kinesiske markedet og deretter ekspandere til Asia og fremvoksende markeder i andre regioner.

Didi Chuxing er etablert i alle de største kinesiske byene. Selskapet skal bli mer enn en ren taxitjeneste; de bygger også ut et «økosystem» som gjør at de kan tilby andre tjenester for Kinas digitale økonomi.

Ekspansjonen koster penger. Nå er selskapet i ferd med å hente inn inntil seks milliarder dollar (51 mrd. kroner) fra asiatiske storinvestorer. Emisjonen verdsetter selskapet til over 50 milliarder dollar (425 milliarder kroner), ifølge Reuters kilder.

Dette er samme verdifastsettelse som investorer har på Uber, ifølge CNBC. Uber har de siste par årene vært verdens største privateide og ikke børsnoterte teknologiselskap – sammen med den kinesiske smarttelefonprodusenten Xiaomi. Ingen av de to har umiddelbare planer om en børsnotering.

Japanske Softbank, som har investert i Didi Chuxing siden etableringen, vil delta med frisk kapital. Det vil også amerikanske Silver Lake Partners, som eier en betydelig del i pc-produsenten Dell, og de to kinesiske storbankene China Merchants Bank og Bank of Communications.

Bygger økosystem fra trafikkdata

Didi Chuxing har planer som går langt utover å være et taxiselskap, selv om det er der de nye pengene vil gå. Selskapet har investert i konkurrenter i blant annet Sør-Amerika.

Senest i fjor hentet de inn 7,3 milliarder dollar fra internasjonale investorer. Verdifastsettelsen var på 28 milliarder dollar – nesten halvparten av hva den er nå. Blant investorene i den forrige runden var Apple.

Didi Chuxing investerer i førerløse biler og har kjøpt seg inn i amerikanske og kinesiske teknologiselskaper. To av Kinas rikeste teknologientreprenører, Alibabas Jack Ma og Softbanks Masayoshi Son, er uformelle rådgivere for selskapets grunnlegger og ledelse.

Son var den første store investoren i Alibaba med en investering på 20 millioner dollar. Denne har gitt en papirgevinst på 85 milliarder dollar på 17 år. Han har pushet Didi Chuxing til å smi mens jernet er varmt og ta de mulighetene som åpenbarer seg i Kina og internasjonalt.

– Didi har det beste økosystemplattformen for å kommersialisere selvkjørende biler. Vi har enorme datamengder fra et stort antall brukere. Vi har 20 millioner turer hver dag og det er mer enn hva Uber har, sier selskapets visekonsernsjef Zhang Wensong til South China Morning Post.

Didi Chuxing jobber tett sammen med kinesiske myndigheter for å finne løsninger som ikke ødelegger for eksisterende transporttjenester. Blant annet å ikke ansette sjåfører som bor andre steder. De har klart å få lisenser i storbyer som Tianjin og Chengdu.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Jeg har bokset i 70 år
Birger «Biggen» Olsen (86) har fremdeles kraft i slagene.
02:59
Publisert: