Thailand topper oversikten over land med den verste trafikken totalt, ifølge en ny undersøkelse fra Inrix. Det amerikanske selskapet har hentet inn og analysert 500 terabyte med trafikkdata fra 1064 byer i 38 land i 2016. Dette er den mest omfattende undersøkelsen som er foretatt.

Dyrt trafikkaos

I Thailand sitter bilistene i gjennomsnitt 61 timer i trafikkø. Dette er 14 timer mer enn hva innbyggerne i Colombia og Indonesia må tilbringe i trafikkaos. Russland og USA følger etter på de neste plassene.

Bangkok har siden 1970-tallet vært kjent for trafikkaos. Etter en svak bedring ved årtusenskiftet, da nye massetransportsystemer ble igangsatt, har det blitt verre igjen de siste årene.

Det er Los Angeles som får bunnplasseringen. Innbyggerne i California satt 104 timer i året i trafikkø i 2016. Det koster mer enn tålmodighet.

«Trafikkaos kostet amerikanske bilister nesten 300 milliarder dollar i 2016, eller i gjennomsnitt 1400 dollar per bilist», ifølge Inrix.

Av verdens 25 verste byer er 11 av disse amerikanske. Av trafikkorridorene er Croxx Bronx Expressway i New York den absolutt verste hvor gjennomsnittssjåføren kaster bort 86 timer i trafikken.

– Trafikk er virkelig et tveegget sverd. Det vil fortsatt være økt etterspørsel for å kunne kjøre bil, men tilbudet av nye veier vil forbli flat. Ved å bruke store datamengder og teknologi kan trafikkflyten på eksisterende veinettverk bedres. Dette gir en umiddelbar effekt på trafikkflyten og mobilitet. I mellomtiden kan trafikkeksperter utforske strategiske investeringer, sier seniorøkonom Bob Pishue i en kommentar til undersøkelsen.

Oslo faller kraftig

Ni norske byer inngår i undersøkelsen. Ikke overraskende kommer Oslo verst ut i Norge med 46,5 timer i trafikkø. Dette er en forverring fra 2015 da Oslo var den 83. verste byen i verden. I 2016 havnet Oslo på en 45. plass. Av de 627 europeiske byene havner Oslo på en 19. plass i undersøkelsen som kom denne uken.

Av de skandinaviske byene har Oslo en klar bunnplassering. Stockholm er på en 106. plass – en forbedring sammenlignet med 2015, og København er på en 268. plass. Oslobilister tilbringer 13 prosent av tiden i trafikkø og 25 prosent under rushtiden.

Bergen har forbedret seg i løpet av det siste året – fra en 233. plass i 2015 til 427. Sandefjord ligger på 950. plass av de 1064 byene, hvor bilistene i den italienske byen Gioia del Colle kun tilbrakte vel to timer i trafikkaos i 2016.

Krabbehastighet

I Storbritannia er det kun i London bilister tilbringer mer tid i trafikkø enn Oslo-bilistene. I rushtiden ligger hastigheten på under 7 kilometer i timen i 23 prosent av tiden de sitter i trafikken.

Det er store utfordringer i en rekke europeiske land – spesielt Tyskland, som er et knutepunkt til Sør-Europa og Øst-Europa. Trafikkaos i Tyskland kostet økonomien 69 milliarder euro direkte og indirekte, ifølge Inrix.

– Det er de åpenbare direkte kostnadene i form av drivstoffsløsing og tapt arbeidstid, men også indirekte kostnader fra tapte ordrer og økte priser. Det gjør at vi kan se de finansielle konsekvensene fra høyt trafikkvolum, sier professor Michael Schreckenberg ved University of Duisburg-Essen i undersøkelsen.

En annen fersk rapport viser også at Oslo-borgere sitter mest i kø i Norden. Når du setter deg i bil i Oslo må du i snitt regne med å benytte 30 prosent lenger tid fra A til B på grunn av trafikk i tillegg til normal reisetid, og det blir mange ekstra køtimer i løpet av et år.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.