Det er høy aktivitet i den kinesiske økonomien og dette planlegger myndighetene skal fortsette til tross for stengte grenser. Internasjonale merkevareselskaper som H&M, Nike og Apple tar del i denne veksten med høy omsetning fra Kina.

Sanksjonenes pisk

Hva som startet som en onlineboikott av blant annet svenske H&M i forrige uke har spredt seg til fysiske butikker – og andre selskaper. Disse har til felles at de har uttrykt bekymring for at Kina bruker den muslimske uigur-minoriteten i Xinjiang til tvangsarbeid.

H&M er blitt nesten helt fjernet fra netthandelssteder i Kina. Flere utsalg i provinsene Heilongjiang og Jiangsu har holdt stengt siden sist torsdag. Utsalgene er også fjernet fra Baidus karttjeneste, noe som gjør det vanskelig å finne en av de 505 butikkene i Kina.

Regionmyndighetene i Xinjing holdt en pressekonferanse i Beijing på mandag, hvor de kom med en direkte advarsel til vestlige selskaper – og spesielt H&M.

– Når sanksjonenes pisk svinges over Xinjiang, vil den også treffe ditt eget hode, sa en talsmann for Xinjiangs regionale regjering, Xu Guixiang.

Han pekte spesielt ut H&M, som i fjor hadde rundt 5,2 prosent av den totale omsetningen fra Kina.

– Vi håper at flere internasjonale merkevareselskaper, slik som H&M, vil være i stand til å skille mellom rett og galt, sa Xi, ifølge det offisielle nyhetsbyrået Xinhua.

Opptrappingen kommer samtidig som at USA og EU har innført de første sanksjonene på over 30 år mot Kina enkeltpersoner på grunn av interneringen av uigurer og andre muslimske minoriteter.

Kina avviser anklagene og sier at leirene skal gi «utdannelse og bedre økonomiske vilkår».

Advarer eksportører

Australia har fått føle Kinas vrede siden regjeringen åpent støttet en bred etterforskning av hvor koronaviruset oppsto og hvordan det kunne spre seg så raskt over hele verden og utløse en pandemi. Dette har Kina motsatt seg og svart med å bryte nesten all kontakt med Australia.

– Kina er blitt avslørt som ganske så upålitelig handelspartner og til og med hevngjerrig, sa Australias ambassadør til Kina, Graham Fletcher, i en konferanse med deltagere fra Australian China Business Council sist torsdag, ifølge avisen The Australian.

Han advarte australske selskaper om ikke å bli for avhengig av det kinesiske markedet. Kina er det største eksportmarkedet. I 2020 utgjorde det 39 prosent av den samlede eksporten – 150,5 milliarder australske dollar, ifølge Australian Bureau of Statistics.

– En må bare tenke seg at dere helt uten forvarsel kan miste det kinesiske markedet uten noen som helst annen årsak enn at Beijing har bestemt seg for å sende en melding til regjeringen i Canberra, sa Fletcher.

Australske statsråder har forsøkt å få en dialog med sine kinesiske kolleger. Henvendelsene er ikke engang blitt besvart.

– Dette er ikke en ønskesituasjon, men det er slik det er, sa ambassadør Fletcher.

Sanksjonsdiplomati

Mindre ett døgn etter at uttalelsene fra ambassadøren ble lekket i Australia innførte Kina straffetoll på australsk vin for de neste fem årene. Årsaken skal være prisdumping.

– Av alle OECD-landene er det kun ett land som subsidierer landbrukssektoren mindre enn Australia. Vi dumper ikke et kvalitetsprodukt i et marked som Kina, sier landbruksminister David Littleproud i et intervju med CNBC.

Australia har klaget Kina inn for Verdens handelsorganisasjon (WTO). Ambassadør Fletcher sa at Australia har fått støtte fra andre land.

– Kina åpenbare økonomiske press mot Australia er eksempel på den stadig mer påtrengende trusselen fra autoritære regimer, sa USAs utenriksminister Antony Blinken i helgen.

Australia vil sannsynligvis samarbeide med allierte land for å legge press på Kina.

– Kina har brukt sanksjoner mot EU og Storbritannia. Det er tydelig at sanksjonsdiplomati er en del av verktøyene. Ved å globalisere dette er Australia langt bedre posisjoner til å forhandle enn å forsøke å gjøre dette alene, sier forsker Jeffrey Wilson ved tenketanken USAsia Centres til abc.net.au.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.