Asiatiske næringslivstopper er usikre på hvilken politikk Donald Trump vil føre. 

Han har åpent kritisert japanske og kinesiske selskaper under valgkampen. Kinesiske selskaper kan bli ilagt straffeskatt på eksport til USA.

Truet Toyota

Donald Trump fyrte av en Twitter-melding rettet mot Toyota natt til fredag hvor han kritiserte Toyotas beslutning om å investere rundt åtte milliarder kroner i Mexico. Dette ble oppfattet som en trussel mot den japanske bilprodusenten.

– Det er tvilsomt om Donald Trump vet hvor mye Toyota produserer i USA. Japanske bilprodusenter er betydelige bidragsytere til den amerikanske sysselsettingen, sa Japans finansminister Taro Aso. 
– Det er tvilsomt om Donald Trump vet hvor mye Toyota produserer i USA. Japanske bilprodusenter er betydelige bidragsytere til den amerikanske sysselsettingen, sa Japans finansminister Taro Aso.  (Foto: Evan Vucci/AP/NTB scanpix)

Selskapet skal flytte produksjonen av Corolla-modellen fra Canada til Mexico. Dette er det største markedet for mellomklassebilen.

Toyota var raskt ute med å forklare at de har investert nesten 22 milliarder dollar i USA i ti fabrikker, har 1500 forhandlere og sysselsetter nesten 140.000 amerikanere.

– Vi ser frem til å samarbeide med Trump-administrasjonen og ivareta interessene for forbrukere og bilindustrien, sa Toyota-talsmann Scott Vazin på fredag.

Den japanske finansministeren kom med usedvanlig kraftige reaksjoner mot Trump – til å være en japansk politiker – etter det siste utspillet.

– Det er tvilsomt om Donald Trump vet hvor mye Toyota produserer i USA. Japanske bilprodusenter er betydelige bidragsytere til den amerikanske sysselsettingen, sa finansminister Taro Aso, som også har vært statsminister.

Negativt for storselskaper

En ny undersøkelse gjennomført av den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun ved nyttår viser at mange næringslivstopper i Japan, Sør-Korea og Kina venter at Donald Trumps politikk vil slå negativt ut på virksomheten.

Over 52 prosent av sørkoreanske næringslivstopper tror Trumps politikk vil være negativ. Japanerne er minst pessimistiske. Dette skyldes at yenkursen har svekket seg siden Trump ble valgt, noe som er positivt for eksportsektoren.

De japanske bilprodusentene begynte å bygge fabrikker i USA på 1980-tallet, og det meste av japanske biler produserer i Nord-Amerika. Toyotas Lexus-modeller produserer i hovedsak i Japan og eksporteres.

– Vi følger alle sammen svært nøye med på Trumps handelspolitikk. Hva vil denne politikken dreie seg om? Vil reglene endres, og da spesielt innenfor handelssamarbeidet Nafta i Nord-Amerika, spurte Nissans konsernsjef Carlos Ghosn på en konferanse i Las Vegas før helgen.

Honda, som selger vel 1,3 millioner biler i USA, produserer stort sett alt ved amerikanske fabrikker. Kun 6,2 prosent av Honda-modellene som ble solgt i USA i årets 11 første måneder kom fra japanske fabrikker.

– Honda var en av de første bilprodusentene som etablerte seg i USA med egen produksjon. Vi benytter en betydelig andel lokale komponenter. Vi vil vente med å gi et klart svar på utspillene fra Trump inntil regjeringen er innsatt, sa direktør Yoshiyuki Matsumoto på en pressekonferanse.

Fly og biler

Trump har lovet å bringe «millioner av arbeidsplasser» tilbake til USA fra Asia og Mexico. Dette tviler japanske eksperter på.

– Det eneste USA kan produsere er verdiøkende produkter som biler og fly. Selskaper i fremvoksende økonomier bygger opp sin kompetanse og kapasitet, sier professor Junjiro Shintaku ved University of Tokyo til Nikkei Weekly.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Rå vare: Havets skjulte perler
00:00
Publisert: