Tirsdag inngikk Honda en avtale med det japanske teknologiselskapet Hitachi om å utvikle elektriske bilmotorer. Honda fører også sluttforhandlinger med Googles søsterselskap Waymo hvor målet er å utvikle selvkjørende kjøretøy med bruk av Waymos sensorer og programvare.

Honda-konsernsjef tror at hele bilbransjen står foran endringer den ikke har opplevd tidligere.

– Innen 2030 er målet at en tredjedel av salget kommer fra hybridmodeller, elektriske biler eller hydrogenenheter, sa Takahiro Hachigo på en pressekonferanse i Tokyo.

 Honda og Hitachi regner med å redusere prisene på elektriske bilmotorer kraftig. Deler av produksjonen skal legges til USA.

– Det er økt miljøbevissthet over hele verden og det kommer nye miljøreguleringer. Markedet for elektriske biler forventes å vokse, sa Honda-sjefen.

Det er økt miljøbevissthet over hele verden og det kommer nye miljøreguleringer. Markedet for elektriske biler forventes å vokse
Takahiro Hachigo, Honda-konsernsjef

Honda har lansert hybridmodeller, men ligger langt bak konkurrentene i utviklingen av elektriske biler. 

Høyrisikoprosjekt

I forrige uke inngikk Honda en avtale med General Motors om å masseprodusere brenselcellemotorer basert på hydrogen i fellesskap ved en fabrikk i USA fra 2020. Hydrogen er flere ganger så energirik som bensin per vektenhet.

– Brenselceller kan bli mer utbredt på lang sikt. Dette er et forsøk på kostnadsdeling for et høyrisikoprosjekt, sier analytiker Masataka Kunugimoto hos Nomura Securities i en kommentar.

Nomura tror at Japan vil ta i bruk brenselceller i biler tidlig. Denne teknologien kan få en fem prosent markedsandel i 2030. For resten av verden vil det fortsatt være et nisjeprodukt med en markedsandel på under én prosent. Toyota har inngått en allianse med BMW og Suzuki om å samarbeide om utvikling av fremtidens bilteknologi. Denne alliansen, sammen med Honda-alliansene, blir sett på som de mest fremtidsrettede av Nomura.

Ingen Tesla-utfordrer

Kinesiske bilprodusenter lå i startgropen for ti år siden og skulle kapre markedet for elektriske biler. Det er stort sett blitt med drømmene og ambisjonene. Byd lanserte sine første elektriske biler i Kina i 2007 men de er for det meste blitt solgt som drosjer i Kina.

– Det amerikanske markedet har vist seg vanskelig. Om to tre-år kan det være aktuelt, sier direktør Li Yunfei hos BYD til Reuters.

Warren Buffetts børsnoterte investeringsselskap Berkshire Hathaway eier ti prosent av BYD. Aksjekursen er femdoblet siden den amerikanske milliardæren foretok oppkjøpet.

I Kina ble det solgt 43.000 elektriske biler i november. Kinesiske produsenter som Byd, Geely, Chery og Zhidou – selskaper som er ukjente utenfor Kina – dominerer på salgsstatistikkene. Tesla ligger på en 13. plass med 900 solgte biler.

– Det er for tidlig å si om de kinesiske produsentene kan utfordre Tesla. Jeg er skeptisk til hvor mange som kan overleve og starte masseproduksjon. De er ivrige etter å kalle seg «Tesla-utfordrere», men det skyldes at de har behov for merkevaregjenkjennelse. De kan ikke sammenlignes med Tesla og det skyldes også grunnlegger Elon Musks rolle, sier direktør Yale Zhang hos konsulentselskapet Automotive Foresight til South China Morning Post.

Volkswagens størst

Tyske Volkswagen har gjenerobret tronen som verdens største bilprodusent – foran Toyota og General Motors (GM). Alle tre solgte rundt ti millioner biler i fjor.

Tesla er ikke å se på oversiktene over verdens største personbilprodusenter. Med under 90.000 solgte biler i fjor, er det amerikanske selskapet som en mygg å regne. Selv om selskapet vil femdoble produksjonen vil det ikke bli å finne blant de ti største.

Honda holder seg fortsatt inne på oversikten over verdens ti mest solgte bilmerker takket være en solid markedsposisjon i USA, Japan og deler av Sørøst-Asia. Honda Civic ble kåret til «Årets bil» i Nord-Amerika i 2016.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tør ikke tro på høy oljepris
Oljeprisen er doblet i året som er gått siden Statoil-sjef Eldar Sætre sist la frem årsresultatet i London. Likevel senker han oljeprisforventningene og tør ikke si oljenedturen er over.
02:19
Publisert: