For 20 år siden hadde Nissan krasjet økonomisk og Carlos Ghosn ble satt inn for å gjenoppbygge den japanske bilprodusenten. Franske Renault, hvor han hadde gjennomført en snuoperasjon, kom inn på eiersiden.

Forrige uke ble styrelederen arrestert da han landet med privatflyet sitt ved Hanada-flyplassen. Ifølge Nissan skal han ha unnlatt å ha innrapportert nesten 400 millioner kroner i kompensasjon.

Han ble sparket av Nissan-styret torsdag. Mandag ettermiddag ble han også fjernet fra styreledervervet i Mitsubishi Motors.

Ifølge Wall Street Journal skal de omstridte midlene ha vært bonuser og pensjoner som skulle utbetales den dagen han sluttet. Ifølge avisen er det uklart om beløpet er rapporteringspliktig.

Til tross for at over 99 prosent av tiltaler i Japan ender med domfellelse, nekter Ghosn å gi etter. Han har hyret inn et team av japanske og amerikanske toppadvokater.

Mektig gammel garde

Ghosn har hatt mektige fiender hos Nissan og i japansk næringsliv. Han skal ha jobbet med en plan om å fusjonere Renault og Nissan de siste månedene.

Flere styremedlemmer hos Nissan har sagt til Financial Times og Nikkei at fusjonsforslaget ville bli lagt frem om kort tid.

– Noe av hva som skjer nå er at den gamle garden slår tilbake og tar tilbake kontrollen, sier tidligere direktør hos finansinstitusjonen Goldman Sachs i Asia, Kenneth Courtis, til South China Morning Post.

Spekulasjonene om at dette er et «palasskupp» mot utenlandske toppledere, avvises av Nissan-ansatte.

– I stedet for et «coup d’etat» viser dette at vi hadde nådd en grense for hva vi kunne akseptere fra ham, sier en Nissan-direktør til Asahi Shimbun.

Ghosn blir beskrevet som egenrådig og hadde problemer med å samarbeide med ansatte. Nissan-kilder sier at Ghosn har valgt å overse den over 80 år lange historien Nissan hadde før han overtok i 1998.

Da han kom til Japan ble Ghosn genierklært. Han tvang gjennom endringer som var uhørt i japansk næringsliv, blant annet å sparke ansatte og legge ned fabrikker.

Urettferdig allianse

Den nye Nissan-ledelsen bekreftet mandag at den er kritisk til styrkeforholdet i alliansen, hvor også Renault og Mitsubishi Motors inngår.

– Alliansen er ikke rettferdig, sa Nissans nye styreleder Hiroto Saikawa i en direktesending til alle ansatte mandag, ifølge næringslivsavisen Nikkei.

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire, som representerer den franske statens 15 prosent eierpost i Renault, sa til BFM TV søndag at han håper en person fra Renault skal lede alliansen.

– Renault har startet en internforskning for å se om Ghosn har begått lovbrudd, sa Le Maire.

Zi-A Capital BV, som er et nederlandsk datterselskap av Nissan, skal ha kjøpt luksuseiendommer i blant annet Beirut og Rio de Janeiro. Disse har Ghosn og hans familie disponert gratis. Ghosn har avvist lovbrudd, og styret skal ha godkjent transaksjonene.

Leder på elektriske biler

Analytikere som kjenner bilindustrien godt advarer mot å forsøke å bryte opp alliansen med de tre bilprodusentene. De tre samarbeider blant annet på utvikling av elektriske biler, hvor Renault og Nissan er salgsvinnere i Europa i 2018.

«Alle må vite at det siste Nissan og Renault trenger nå er en konflikt i ledelsen og bedriftskulturen. Det kan føre til en dysfunksjonell allianse og sviktende konkurranseevne», skriver analytiker Arndt Ellinghorst hos Evercore ISI.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se bildene av alle Oslo-bygårdene Ivar Tollefsen eier - på ett minutt
Ivar Tollefsen er Oslos største private boligeier.
01:00 Min
Publisert: