Under gjennomgangen av endringer Boeing skal gjøre på flyene ble det oppdaget at bunter med ledninger i flyet var for nære hverandre, som i teorien kan øke faren for kortslutninger.

Slike kortslutninger kan gjøre at pilotene mister kontroll over flyet.

– Vi har identifisert et ledningsnettproblem og jobber sammen med FAA for å gjennomføre en analyse, sier talsperson Gordon Johndroe mandag.

Boeing påpeker at det er for tidlig å si om de vil måtte gjøre designendringer, som for eksempel å flytte ledningsbuntene lenger fra hverandre. Ifølge selskapet kan andre sikkerhetstiltak, deriblant effektbrytere og isolasjon rundt ledningene, være tilstrekkelig for å hindre kortslutninger og nye ulykker.

Ifølge The New York Times , som først omtalte saken, kan selskapet også måtte inspisere om forgjengeren til Max, kalt NG, også har samme elektroniske feil.

Boeing produserte og leverte nærmere 400 MAX-fly til flyselskaper før flyet i mars ble satt på bakken etter de to flystyrtene i Indonesia og Etiopia, som til sammen kostet 346 menneskeliv. Siden da har rundt 400 nye fly blitt produsert, men disse er ikke levert ut til flyselskapene.

Selskapet har oppdatert flyenes programvare etter at en feil ved manøvreringssystemet MCAS ble knyttet til ulykkene, men USAs luftfartsmyndighet FAA har ennå ikke gitt klarsignal til at flytypen kan tas i bruk igjen. Trolig vil det ta flere måneder før modellen får grønt lys.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.