Etter flere dager med rykter og spekulasjoner bekreftet Boeing sent mandag kveld at styret har bestemt for å midlertidig stanse produksjonen av 737 Max-flyene fra januar. Før de to flyulykkene, hvor 346 mennesker omkom, ble det produsert over 50 fly i måneden.

Over 600 underleverandører vil bli berørt. Rundt 12000 Boeing-ansatte har jobbet med 737 Max-produksjonen. Selskapet sier de vil forsøke å unngå permitteringer ved å foreta omplasseringer til andre arbeidsoppgaver og opplæring.

– Dette vil ha enormt store ringvirkninger. Det vil ramme mange vanlige mennesker. Det er aldri bra når slikt skjer like før høytiden, sier analysesjef Susan Houseman ved tenketanken Upjohn Institute for Employment Reseach til New York Times.

Skuffet over ledelsen

Boeings aksjekurs har falt med over 25 prosent siden mars, like før den siste ulykken skjedde i Etiopia. Boeing er USAs største industriselskap med en omsetning på over 100 milliarder dollar i året og har en børsverdi på 184 milliarder dollar - etter kursfallet i år.

Etter den siste ulykken reduserte Boeing produksjonen til 42 fly i måneden. Resultatet er at over 400 fly er produsert ferdig, men står og samler støv på oppbevaringssteder og er heller ikke blitt testet ut.

Det kan ta inntil et år etter at luftfartsmyndigheter godkjenner flyene igjen før de kan settes inn i ordinær passasjertrafikk.

– Dette er et slag for den kollektive psyken. Den amerikanske økonomien gjør det bra, jobbveksten er sterk og aksjemarkedet nær rekorder. Hvis det var en tid økonomien kunne fordøye dette så er det nå, sier sjeføkonom Mark Zandi hos Moody’s Analytics til New York Times.

Boeings konsernsjef Dennis A. Muilenburg sa i oktober han trodde amerikanske luftfartsmyndigheter ville godkjenne flyene i løpet av årets siste kvartal. Nå er det ingen timeplan. Ifølge Seattle Times er det håp om at en godkjennelse vil komme i februar neste år.

– Jeg er overrasket over at produksjonen har fortsatt så lenge. Jeg er skuffet. Jeg er virkelig skuffet over ledelsen. Jeg har ingen respekt for dem lenger, sier en ansatt til avisen.

Muilenburg måtte gi fra seg styreformannstittelen i høst. Styreformann David Calhoun nektet i et intervju med CNBC i november å svare på om Muilenburg vil fortsette som toppsjef etter 737 Max er tilbake i luften.

– Hvorfor spekulere i det, parerte Calhoun.

Understreker usikkerheten

Det er ikke bare Boeing som er rammet av 737 Max-skandalen. Spirit AeroSystems produserer skroget og har fortsatt med vanlig produksjon. Aksjekursen falt med 1,6 prosent på mandag og har fortsatt med et fall på 3,7 prosent i etterhandelen natt til tirsdag.

Boeing har foretatt finansielle regnskapsavsetninger på over åtte milliarder dollar siden Max-flyene ble plassert på bakken i mars. Flyselskaper har fått utbetalt over fem milliarder dollar i kompensasjon. Denne regningen ventes å øke.

«Det at de stenger fabrikken understreker usikkerheten rundt å få Max tilbake i luften», skriver analytiker Jonathan Raviv hos finansinstitusjonen Citi i en ny rapport.

Boeing har over 5000 ordrer på Max-modellen. I år har det vært ordretørke og Airbus har innsatt førsteplassen. De siste ti årene har Boeing og Airbus fått ordrer på over 20.000 fly – 66 prosent mer enn det forrige tiåret, ifølge Cirium.

Aksjekursen på Airbus passerte en ny rekord i november på 136 euro. Aksjekursen har steget med over 55 prosent i år.

Millionlønninger forsvinner

Kinesiske flyselskaper eier rundt 20 prosent av Max-flyene som står på bakken. Flere hundre fly skulle etter planen settes inn i rutetrafikk de neste årene. Disse planene er utsatt.

På grunn av den kinesiske etterspørselen kunne utenlandske piloter tjene 300.000 dollar (2,7 millioner kroner) i året ved å fly 737-modeller i Kina. Nå kan de se langt etter millionlønninger. Etterspørselen har forsvunnet.

– Vi ser flyselskapet har stanset rekrutteringen av 737-piloter. Mange av flyselskapene hadde Max-bestillinger. De har tydeligvis endret planene, sier direktør for AutoPersonnel Global til South China Morning Post.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.