Systemet det er snakk om, kalt anti-stall-system, er et automatisert manøvreringssystem som er laget for å hjelpe piloten med å unngå å heve nesen på flyet for høyt under avgang slik at flyet steiler. Systemet skal bidra til at nesen på flyet blir presset ned når det tar av.

Piloter som flyr i USA hevder de ikke er blitt trent opp i de nye detaljene i systemene, som skal være annerledes enn på tidligere modeller av Boeing 737. Denne detaljen skal være sentral i etterforskningen av flystyrten hvor 189 personer mistet livet 29. oktober, ifølge nyhetsbyrået AP.

«Forbannet»

Boeing skal ha lagt til nye detaljer i sikkerhetsinstruksene til flytypen, som handler om hva pilotene skal gjøre for å hindre en eventuell krasj dersom det skjer en feil i systemet. Det kommer ikke frem om detaljene ble lagt til etter flystyrten i Indonesia.

– Det var ikke noe vi lærte om under noen av våre treninger. Det sto ikke i våre bøker. Pilotene våre har det ikke, sier 737-piloten og talspersonen Dannis Tajer i fagforeningen til pilotene i American Airlines.

Talsmannen Jon Weaks i fagforeningen til pilotene i Southwest Airlines sier til The Wall Street Journal at de er «forbannet» på Boeing over at produsenten, ifølge ham, ikke fortalte flyselskapene om endringen i detaljene, og at pilotene dermed ikke fikk beskjed.

«Trygt»

Ifølge talsperson Brandy King i Southwest var ikke det nye manøvreringssystemet inkludert i driftshåndboken til Max-modellene.

Boeing-sjef Dennis Muilenburg sier han er overbevist om at Boeing 737 Max er en trygg flytype. Han avviser at selskapet har tilbakeholdt detaljer fra selskaper og piloter.

– Vi har vært involvert i etterforskningen som myndighetene utfører og bidrar til å gi all nødvendig informasjon de trenger for å sikre at de får full oversikt over situasjonen, sier Muilenburg til Fox News.

Avansert fly

Det nesten helt nye Boeing 737 Max 8-flyet, en modell som er blant verdens mest avanserte, rakk bare å være i luften i 13 minutter etter avgang fra Jakarta før det styrtet. De 181 passasjerene og besetningen på åtte mistet livet. Flyet tilhørte selskapet Lion Air og styrtet i sjøen nordøst for Java.

Mer enn 200 slike fly er blitt levert til en rekke flyselskaper verden over, blant annet til American Airlines, Southwest Airlines og United Airlines.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette må du ha et veldig godt svar på under jobbintervjuet
Jobbintervju-ekspertene gir deg alle tipsene.
02:42 Min
Publisert: