Onsdag ettermiddag skal den britiske regjeringen møtes for å ta stilling til utkastet til en skilsmisseavtale mellom Storbritannia og EU.

Norsk fiskeribransje følger spent med fra sidelinjen. Dersom den britiske regjeringen ikke klarer å bli enige denne gangen heller, øker sjansen for en «hard brexit».

Fiskeriutsending Hans Frode Kielland Asmyhr i Norges sjømatråd mener det vil være det verst tenkelige resultatet for eksporten av norsk sjømat.

– Dersom det blir innført en ny type tollkontroll eller dersom det blir forstyrrelser på grensen, så er det ingenting som skal til før trailere med fersk laks stopper opp. Da har vi et stort problem, sier Asmyhr.

Sannsynligheten for avtale har økt

Tirsdag kveld ble det kjent at et utkast til en skilsmisseavtale mellom Storbritannia og EU er klar. Utkastet skal være på over 400 sider, men foreløpig er det få detaljer som er kjent.

Avtalen må først godkjennes av regjeringen, og siden av Parlamentet i London. Foreløpig er det høyst usikkert om statsminister Theresa May vil få avtalen godkjent noen av stedene.

Asmyhr mener at sannsynligheten for en brexit-avtale nå har økt.

– Det er svært positivt at Storbritannia og EU nå synes å ha kommet frem til et utkast til en brexit-avtale selv om det gjenstår en del detaljer, sier han.

Storbritannia er det fjerde viktigste sjømatmarkedet til Norge målt i verdi, og for hvit fisk er det det viktigste eksportmarkedet. Derfor vil brexit, uansett hvordan utfallet blir onsdag ettermiddag, være svært viktig for Norge.

Må se på alternative linje

Asmyhr, som selv bor i London, mener stemningen i det britiske folk har skiftet det siste året. Han forklarer at de fleste er lei hele prosessen, og at de ønsker å finne en løsning. Selv om han selv tror på en løsning, så påpeker han at May fremdeles har mange hindre som må forseres.

– Det er ikke sikkert May får avtalen gjennom, derfor må norsk bedrifter sørge for at de har kontroll på logistikklinjene sine, sier Asmyhr.

Asmyhr er aller mest bekymret for den ferske fisken som fraktes fra Norge til Storbritannia i trailere.

– Bedriftene må ha en tett dialog med sine transportører for å sikre at de har sine systemer på plass. Det bedriftene kan gjøre er å se på alternative linjer inn til Storbritannia, men det er ikke så enkelt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Boris Johnson: –En katastrofe for dette landet
Mener Storbritannia er i ferd med å bli en koloni.
01:03
Publisert: