Begge skipene hadde tilknytning til Storbritannia.

– Skipene bør holde seg borte fra området inntil videre, sier en talskvinne for den britiske regjeringen, ifølge BBC.

Både det svenskeide skipet Stena Impero og den Liberia-registrerte supertankeren Mesdar ble oppbrakt av Irans Revolusjonsgarde fredag. Etter kort tid ble det imidlertid opplyst at Mesdar ikke var tatt i arrest og fikk seile videre.

Kolliderte med fiskebåt

Stena Impero er ført til den iranske havnebyen Bandar Abbas. Ifølge myndighetene har skipet kollidert med en fiskebåt.

– Den britiske tankeren Stena Impero kolliderte med en fiskebåt på ruten og ifølge loven må vi etterforske hva som har skjedd, sier havnesjefen i Hormozgan-provinsen, Allah-Morad Afifipoor.

Han legger til at undersøkelser nå er i gang.

Revolusjonsgarden opplyste tidligere at den har oppbrakt den svenskeide tankeren for brudd på internasjonal maritim lov.

Mannskapet på 23 personer er fremdeles om bord i skipet, og vil forbli der inntil undersøkelsene er gjennomført, opplyses det. Det er ikke meldt om skadde.

– Ekstremt bekymret

Det er rederiet Stena Bulk som eier det London-registrerte tankskipet.

Stena Impero ble oppbrakt av hurtigbåter og et helikopter da det skulle passere Hormuzstredet på vei mot havnen Al Jubail. Rederiet sier hendelsen fant sted i internasjonalt farvann, men Revolusjonsgarden sier skipet befant seg i iransk havområde.

Stena samarbeider tett med britiske myndigheter om håndteringen av situasjonen, heter det i en pressemelding.

Storbritannias utenriksminister Jeremy Hunt uttalte fredag at han var «ekstremt bekymret», og at det ville få «seriøse konsekvenser» dersom Iran ikke løser situasjonen raskt.

– Vi ser ikke på militære løsninger, men en diplomatisk måte å løse situasjonen på, sier Hunt til Sky News.

Ifølge kilder i den britiske regjeringen var det ikke briter om bord på noen av skipene. En reporter i britiske Sky News sier besetningen på de to skipene består av russiske, ukrainske, latviske, indiske og filippinske sjøfolk.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.