Tesla har lagt bak seg et svært vanskelig halvår. Toppsjef og største aksjonær, Elon Musk, sa i et intervju nylig at elbilprodusenten «brenner penger» ved fabrikkene i Kina og Tyskland. Børsverdien har falt med 41,7 prosent siden nyttår – mer enn Nasdaq-indeksen.

Tesla leverte 564.000 nye biler i første halvår. Siste kvartal var spesielt utfordrende på grunn av nedstengningene i Kina og stadig nye flaskehalser i de globale forsyningskjedene. I andre kvartal leverte selskapet nesten 255.000 biler til kunder – en nedgang på 18 prosent.

– Imponerende prestasjon

Den kinesiske bilprodusenten BYD, med hovedkontor i Shenzhen, leverte 641.000 biler – en 300 prosent økning, sammenlignet med samme halvår i fjor, ifølge en børsmeldingen. Dette var både elbiler og hybridbiler.

– En imponerende prestasjon, sier bilanalytiker Jeff Chung hos den amerikanske finansinstitusjonen Citigroup til Financial Times.

Bil med Embret: – Denne har et ess i ermet
Xpeng P5 er i tillegg mye bil for pengene.
02:22
Publisert:

«Build your dreams» (BYD) startet opprinnelig som en kinesisk masseprodusent av batterier, med mobiltelefonprodusenter som de største kundene. Etter oppkjøpet av Qinchuan Automobile Company for 20 år siden, begynte utviklingen av hybrid- og elektriske modeller.

Selskapet var nesten ikke å se på listene over de største bilprodusentene da den amerikanske milliardæren Warren Buffett kjøpte nesten ti prosent av aksjene i 2008 for 232 millioner dollar. De neste ti årene var det små bevegelser i aksjekursen. Tesla var vinneren.

Nå opplever selskapet høy vekst, og forventningene er deretter. Aksjekursen har gått rett til værs. De 225 millioner aksjene som Buffett kjøpte, og har beholdt, er verdt over 11 milliarder dollar – justert for valutaendringer.

Best posisjonert

Kina eksporterte over en halv million elbiler i 2021. Rundt halvparten var Tesla-modeller fra Shanghai-fabrikken. Nesten alt av det resterende salget var kinesiskeide, europeiske merker fra Volvo og MG Motor, ifølge Financial Times, som viser til Mercator Institute for China Studies.

De kinesiske merkene Li Auto, NIO og Xpeng Motors er blitt hardt rammet av nedstengningene som følge av koronarestriksjoner siden i vinter. BYD har vært heldige, da fabrikkene ligger i regioner som foreløpig har sluppet unna omfattende smitte og nedstengninger.

– BYD er det eneste selskapet som har unngått nedstengning, databrikkemangel og råvareprisøkninger. De vil være best posisjonert under den forestående batterimangelen, sa markedsanalytiker Bridget McCarthy hos det amerikanske hedgefondet Snow Bull Capital, til Bloomberg nylig.

Investor Warren Buffett.
Investor Warren Buffett. (Foto: Lucas Jackson/Reuters/NTB)

BYD har fortsatt med utvikling og produksjon av batterier. I andre kvartal ble sørkoreanske LG Energy Solutions skjøvet ned til en tredjeplass over verdens største batteriprodusenter – bak kinesiske CATL og BYD, ifølge SNE Research.

Mulig Tesla-samarbeid

BYD er verdens tredje mest verdifulle bilprodusent – målt i børsverdi, bak Tesla og Toyota. De tre kinesiske konkurrentene Li Auto, Nio og Xpeng har til sammen en børsverdi som er lavere enn BYD, ifølge companiesmarketcap.com.

BYD solgte nest flest elektriske biler på det kinesiske markedet i mai. Selskapet stanset helt produksjonen av biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer i mars.

– Vi mener at overgangen til elektriske biler skjer mye raskere enn vi kunne forestille oss, sa BYDs styreformann, Wang Chuanfu, under generalforsamlingen i juni.

Han sa at det kun er markedet som setter begrensninger på hvor stort BYD kan bli. Den internasjonale satsingen er i gang, med etablering av salgskontorer i europeiske land.

Elon Musk har latterliggjort BYD-bilene jevnlig de siste årene, blant annet under et intervju med Bloomberg i 2011.

– Har du sett bilene deres, spurte han.

Nå kan BYD bli leverandør av batterier til Tesla.

– BYD respekterer Tesla og vi beundrer også Tesla. Vi er nå gode venner med Elon Musk, og vi kommer til å forsyne dem med batterier snart, sa visedirektør Lian Yubo i et intervju med den kinesiske tv-kanalen CGTN i juni.

Av 34 analytikere som følger BYD-aksjen har 29 en kjøpsanbefaling, og kun en mener det er på tide å selge, ifølge Bloomberg. Aksjekursen har steget 24 prosent hittil i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.