En kvinne ble drept og rundt 20 såret da en høyreekstremist kjørte inn i en folkemengde i Charlottesville tidligere i august, der det var store demonstrasjoner.  USAs president Donald Trump har kommet i store vanskeligheter som følge av sine uttalelser om at begge sider hadde skyld i volden. I helgen samlet titusener av motdemonstranter seg i Boston. 

Ett selskap har fått spesielt mye oppmerksomhet som en følge av demonstrasjonene – Tiki Brand. Mange av de høyreekstreme demonstrantene bar nemlig bambusfaklene selskapet produserer – et syn som vakte oppsikt på sosiale medier. 

Selskapet forbindes vanligvis med familiegrillinger eller restaurantbesøk på ferie, skriver New York Times. Etter hendelsene i Charlottesville er en rekke bilder blitt spredt der demonstrantene blant annet viser nazihilsener med en Tiki Brand-fakkel i den andre hånden. 

12. august tok Tiki Brand avstand fra demonstrantene i Charlottesville: 

«Vi støtter ikke deres budskap eller deres bruk av våre produkter på denne måten. Våre produkter er designet for å forbedre samlinger i hagen og for å hjelpe familie og venner å finne hverandre hjemme på tunet», sto det i uttalelsen, ifølge New York Times. 

For alle var det imidlertid ikke nok, og flere skrev på Twitter at de ikke lenger ville benytte seg av produktet. 

Vanskelig å komme seg fra

Eksperter på markedsføring og risikohåndtering forteller til New York Times at det kan bli vanskelig for Tiki å bli kvitt assosiasjonen med høyreekstreme. 

– Du håper at folk er rasjonelle nok til å ikke klandre de uskyldige, sier Andrew Gilman, som blant annet har vært rådgiver for Pepsi og General Motors under kriser. Selskapet kan imidlertid ikke sitte og ikke gjøre noe, forklarer han. 

Morten Høie Abrahamsen er førsteamanuensis ved BIs Institutt for markedsføring i Stavanger. Han sier at en slik forbindelse kan være vanskelig å bli kvitt. 

– Hvis det går over tid og henger lenge i, så vil folk ofte forbinde produktet med det negative. Så det blir helt klart et problem for den opprinnelige målgruppen, sier han. 

Ikke første gang

Tiki Brand er ikke det første selskapet som er blitt forbundet med ekstreme grupper. Det britiske klesmerket Fred Perry har i mange år vært forbundet med britiske hooligans. Det samme gjelder Burberry. 

En reklamekampanje fra Nivea med slagordet «hvitt er renhet» ble i vår trukket etter store reaksjoner. Blant annet ble slagordet benyttet av hvite nasjonalister. 

– Det er noe som skurrer med merkevaren når det brukes til helt andre ting enn det som er intensjonen. Britiske hooligans sin bruk av Burberry er et åpenbart eksempel. Det er problematisk for Burberry når kameraet zoomer på noen som slåss på fotballkamp og de har på seg Burberry-klær, sier Abrahamsen ved BI. 

Du må gi produktet et annet innhold som ikke er forbundet med det negative, sier han.

– Det er kanskje vanskelig når det gjelder en fakkel. I tillegg så oppstår jo verdiene til produktet når forbrukerne benytter det. Så når det plutselig brukes til noe helt annet, så skaper det en annen verdi, og det er noe du burde gardere deg mot, sier Abrahamsen. (Vilkår)

Kroppsspråket til næringsminister Monica Mæland sier det meste om hva hun synes om Hadja Tajiks innlegg - vent til du hører Harald Eias kommentar til slutt.
Stemningen ble amper mellom Aps nestleder Hadia Tajik og næringsminister Monica Mæland (H), da de sammen med Harald Eia debatterte hvorfor Norge har få kvinnelige toppledere i næringslivet
03:03
Publisert: