Det er seks år siden Uber ble lansert i San Francisco – med en forretningsmodell få trodde på. Hva som opprinnelig var en transportdelingstjeneste er blitt en direkte konkurrent til taxiselskaper – ofte uten offisielle godkjennelser.

Kjører mot børsnotering

Uber er fortsatt størst og er til stede i over 70 markeder over hele verden og har rundt 65 millioner registrerte brukere. Det har gått raskt i svingene. Selskapet taper fortsatt penger og måtte kaste kortene i Kina og bli kjøpt opp av en konkurrenten Didi.

Selskapets grunnlegger Travis Kalanick, som er storaksjonær, er blitt vingeklippet av sitt eget styre denne uken – etter å ha fått sparken på forsommeren. Dette har vært en forutsetning for at det japanske teknologiselskapet Softbank stiller opp med frisk kapital.

Softbank, som ledes av grunnleggeren Masayoshi Son, vil kjøpe nye aksjer for minst 1,2 milliarder dollar (9,8 milliarder kroner) i Uber. I tillegg vil Softbank kjøpe aksjer fra eksisterende aksjonærer for inntil ni milliarder dollar (70 milliarder kroner).

Det har pågått forhandlinger mellom Travis Kalanick, andre større investorer, den nye ledelsen, styret og Softbank siden i juni for å få til en avtale som tilfører selskapet ny kapital. Det legges en kjøreplan for en børsnotering innen to år.

– Dette er et viktig skritt videre for Ubers reise mot å bli et børsnotert selskap i verdensklassen, sier Kalanick i en kommentar.

Marked verdt 1600 mrd.

Avtalen forutsetter at Softbank får en eierpost på minimum 14 prosent av aksjene i selskapet. Det japanske selskapet vil kjøpe aksjer fra eksisterende aksjonærer til en pris som verdsetter Uber til 50 milliarder dollar ( i underkant av 400 milliarder kroner). De nye aksjene vil bli utstedt til en høyere pris.

Tidligere denne uken deltok Softbank i en rettet emisjon mot det indiske transportselskapet Ola, som deler det indiske markedet sammen med Uber. Softbank har også eierposter i Grab, som er dominerende i Sørøst-Asia, og brasilianske 99taxis, hvor også kinesiske Didi, hvor Uber er aksjonær, er inne på eiersiden.

Alle disse selskapene har behov for ekstra kapital for å finansiere ekspansjon.

– Markedet for denne typen transporttjenester er på 200 milliarder dollar (1600 mrd. kroner) årlig globalt. Softbank ønsker ikke å gå glipp av denne muligheten. Dette er deres måte å redusere risikoen på. Ved å være investor i alle selskaper vil Softbank uansett være på samme lag som vinneren, sier grunnlegger Madhuka Sinha hos analyseselskapet India Quotient til thenewsminute.com.

Det kan gå mot konsolidering og fusjoner – ledet av Softbank, som vil sitte på alle sider av forhandlingsbordene. Den japanske bilprodusenten Toyota deltok nylig i en kapitalinnsprøyting på 2,5 milliarder dollar i sørøstasiatiske Grab, som har 1,2 millioner sjåfører.(Vilkår)

Denne vaskebollen ble solgt for over 300 millioner kroner
Auksjonsrekord på Sotheby´s i Hong Kong.
00:30
Publisert: