Tre år etter at Uber startet opp som en transportdelingstjeneste i San Francisco i mars 2009, sto Will Wei Cheng og frøs i en drosjekø i Beijing en kald vinterdag. Han beskriver det i et nytt brev til investorene, hvor det bekreftes at det går mot en børsnotering.

Frossen inspirasjon

Den iskalde kvelden var inspirasjonen for å starte transportdelingstjenesten Didi Chuxing.

«Det snødde fra alle kanter. Jakken min klarte ikke å beskytte meg mot vinden. Jeg var ikke alene. Det sto frysende folk foran og bak meg. Alle ventet i frustrasjon på at en drosje skulle sende dem hjem. Dette var vanlig for meg da jeg, som de fleste i Beijing ikke hadde førerkort. I motsetning til andre i køen var jeg ikke frustrert. Jeg hadde en plan», skriver Cheng i et brev fra gründerne.

Den tidligere Alibaba-ingeniøren klekket ut en plan sammen med Jean Qing Liu om å etablere en transportdelingstjeneste – i direkte konkurranse med drosjene i Beijing.

Den kinesiske transporttjenesten Didi Chuxing gjør seg klar til årets største børsnotering. I Kina tester selskapet ut selvkjørende biler, såkalte robotaxier.
Den kinesiske transporttjenesten Didi Chuxing gjør seg klar til årets største børsnotering. I Kina tester selskapet ut selvkjørende biler, såkalte robotaxier. (Foto: Hector Retamal/AFP/NTB)

«Vi lanserte Didi senere i 2012 med et enkelt mål om å gjøre det enklere å finne en drosje. Ved slutten av året hjalp vi 100.000 folk hver dag, blant annet meg selv, til å komme hjem og inn fra kulden», skriver han.

Selskapet hadde 493 millioner aktive brukere i fjor – i all hovedsak i Kina. Nå skal selskapet børsnoteres i New York i hva som vil bli årets største børsnotering. Kilder sier til Reuters at målet er å bli børsnotert i juli.

Store underskudd

Selskapet holder fortsatt kortene tett til brystet, men ifølge Wall Street Journal skal det hentes inn minst syv milliarder dollar i en emisjon. Ifølge Reuters kilder er det håp om å nå en verdi på 100 milliarder dollar (830 milliarder kroner).

I så fall blir dette den største internasjonale børsnoteringen av et kinesisk selskap siden Alibaba ble børsnotert i USA i 2014 og hentet inn vel 25 milliarder dollar fra investorer.

Didi hadde en omsetning på 141,7 milliarder yuan (183,3 milliarder kroner) i fjor. Dette var nesten ti prosent lavere enn i 2019. Årsaken var pandemien. Driften har gitt et samlet underskudd på 35,3 milliarder yuan (45,7 milliarder kroner) de siste tre årene.

Didi klarte å få til seg et resultat før skatt på 7,1 milliarder kroner i siste kvartal – det første i historien. Dette skyldtes en ekstraordinær gevinst fra nettkupongselskapet Chengxin. Omsetningen ble doblet i første kvartal 2021 til 42,2 milliarder yuan.

Kjørte Uber ut av Kina

Godt hjulpet med kapitalinnsprøytninger fra den japanske teknologigiganten Softbank, kinesiske Tencent og aksjonærer med dype lommer klarte Didi å knuse konkurransen fra Uber, som også hadde inntatt det kinesiske markedet.

Det endte opp med at Didi kjøpte Ubers Kina-virksomhet. Uber fikk oppgjør i aksjer og er nest største aksjonær i Didi med en andel på 12,8 prosent. Uber har aldri tjent penger, hverken i Kina eller andre markeder. Aksjeposten vil være verdt minst ni milliarder dollar.

Softbank, som siden i fjor høst har investert nesten 30 milliarder kroner i norske selskaper, er største aksjonær i Didi via Vision Fund med en eierpost på 21,5 prosent. Tencent eier 6,8 prosent av aksjene.

Førerløse drosjer

Didi har planer om å ekspandere internasjonalt, blant annet til Europa. Rundt en tredjedel av pengene som hentes inn skal gå til internasjonal ekspansjon, ifølge det foreløpige børsprospektet.

Selskapet samarbeider med elbilprodusenten BYD, hvor Warren Buffetts investeringsselskap Berkshire Hathaway er betydelig eier, om spesialutviklede biler for drosjetjenester.

Didi har rundt en million elektriske biler i nettverket. Disse står for nesten 40 prosent av den totale distansen elektriske biler tilbakelegger på kinesiske veier i året.

I mai inngikk Didi et samarbeid med Guangzhou Automobile, som blant annet produserer biler sammen med Toyota og Honda, om å utvikle førerløse drosjer.

Kina har åpnet opp for nye typer kjøretøy. Disse testes blant annet ut i Shanghai og Shenzhen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.