Om ikke lenge er det duket for den etterlengtede premieren av Disneys nyinnspilling av animasjonsfilmen «Mulan» fra 1998.

Filmen følger den kvinnelige, kinesiske krigeren Mulan som kler seg ut som en mann for å kjempe i farens hærskare, og portretteres i den nyinnspilte «live-action»-filmen av den kinesisk-amerikanske skuespilleren Liu Yifei.

Filmen, som ifølge CNN kostet 200 millioner dollar å lage, var forventet å gjøre det stort på kinesiske kinoer, men utbruddet av korona-viruset kan stikke kjepper i hjulene for underholdningsgiganten.

Jeff Bock, senioranalytiker i firmaet Exhibitor Relations, sier at virusutbruddet ikke er gode nyheter for noen som vil slippe en film i Kina for øyeblikket, men understreker at det kan bli spesielt problematisk for Disney.

– «Mulan» er skreddersydd for suksess i Kina. Under normale omstendigheter ville landet vært filmens største marked med god margin, sier han.

– Filmen har betydelige røtter i kinesisk historie, sier sjefanalytiker i Boxoffice.com Shawn Robbins, som legger til at Kina er en stor del av Disneys globale strategi.

Uklar premieredato i Kina

Søndag har viruset ifølge NTB krevd 1600 menneskeliv i Kina. Taiwan har også nå rapportert om sitt første dødsfall som følge av viruset, samtidig som det første europeiske tilfellet ble påvist i Frankrike tidligere i februar.

Det er kun et par uker siden Disney meldte at viruset kan føre til tap på så mye som 280 millioner dollar for selskapet dette kvartalet, etter at temaparkene i Shanghai og Hongkong har blitt stengt etter utbruddet og protestene i Hongkong.

Foreløpig er det uklart når «Mulan» kommer på kinesiske kinoer. I motsetning til andre steder i verden hvor studioene styrer premieredatoer, er det myndighetene som bestemmer når filmer skal slippes på kino i Kina.

Tidligere denne måneden uttalte Disney-toppsjef Bob Iger til CNBC at det «på nåværende tidspunkt er uklart når filmen kommer til Kina».

– Alle filmselskaper som planlegger å lansere filmer i Kina i nær fremtid blir selvsagt påvirket av dette. Det overordnede problemet er likevel hva som skjer med viruset og hvordan folk vil bli påvirket, sa Iger.

Verdens nest største kinomarked

Skulle filmen bli utsatt eller slippes på et tidspunkt der det kinesiske publikumet ikke har mulighet til å strømme til kinoene, kan det potensielt bety mange millioner tapte dollar i billettinnteker for Disney.

Kina er bak USA verdens nest største kinomarked, og har sørget for flere millioner i topplinjen til Disney. Eksempelvis hadde filmene «Avengers: Endgame», «Captain Marvel», «Frost 2» og nyinnspillingen av «Løvenes Konge» alle over 120 millioner dollar hver i billettinntekter fra kinesiske kinoer.

– Det er utfordrende og et sensitivt tema å adressere. Mye avhenger av hvor lenge kinesiske kinoer kommer til å være stengt. Kommer publikum til å strømme til kinoene når myndighetene har gitt beskjed om at det er trygt? Kommer det til å være en midlertidig nølende stemning, spør sjefanalytiker Robbins.

Filmen har premiere i Europa 25. mars, og i USA 27. mars. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.