USAs president, Donald Trump, har midlertidig utsatt en beslutning om å definere bilimport som en trussel mot landets sikkerhet, skriver Financial Times onsdag.

Trump beordret tidligere i år handelsminister Wilbur Ross om å vurdere om bilimport og import av bildeler kunne bli ansett som en sikkerhetsrisiko, noe som ville gjøre det mulig for Trump å innføre kraftige tolløkninger uten å gå via Kongressen.

Tidligere har Trump-administrasjonen brukt samme begrunnelse for økte avgifter på import av stål og aluminium.

Møttes tirsdag

Utsettelsen kommer etter at ledende amerikanske byråkrater har uttrykt skepsis til planen, ifølge FT.

USAs handelspartnere og allierte har også uttrykt sterk bekymring for USAs økte proteksjonisme.

Dette var også bakteppet for et møte mellom Trumps fremste rådgivere innen internasjonal handel i Det hvite hus tirsdag, der de potensielle bil-tariffene ble diskutert, ifølge FT.

På møtet var blant andre finansminister Steven Mnuchin og nasjonal økonomirådgiver Larry Kudlow skeptisk, og handelsrepresentant Robert Lighthizer fryktet det ville ødelegge den samlede økonomiske fronten USA prøver å bygge med sine tradisjonelle allierte mot Kina.

Økt spenning

Tidligere i år har blant annet EU og Japan – som vil bli hardest rammet – klart å stagge trusselen om en tolltariff på 25 prosent på biler og bildeler etter å ha inngått foreløpige avtaler om forhandlinger med Trump-administrasjonen.

Spenningen har imidlertid økt den seneste tiden, og utsiktene til amerikanske avgifter på utenlandske biler og bildeler ventes å være sentralt i samtalene mellom EUs fremste handelsrepresentant, Cecilia Malmström, og hennes amerikanske motpart, Robert Lighthizer, melder FT.

USA importerer årlig rundt 8,3 millioner biler til over en verdi av over 190 milliarder dollar. Mesteparten kommer fra Canada og Mexico, som nylig, gjennom frihandelsavtalen UMSCA (tidligere NAFTA) ble unntatt nye avgifter så lenge eksporten holder seg under et visst nivå, ifølge FT.

Dermed vil bilprodusentene Japan, Tyskland, Storbritannia og Italia bli de største ofrene for en potensiell tollmur.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.