Det har tatt under ett år å få ferdigstilt en ny Tesla-fabrikk i Kina. De første bilene, med blant annet Tesla-navnet på kinesisk, testes for tiden ut på kinesiske veier. Masseproduksjon starter før nyttår med rundt 1000 biler i uken. Deretter skal produksjonen økes.

Parallelt med dette forberedes en ny gigafabrikk i Europa.

– Berlin rocker

Allerede for tre år siden bekreftet Tesla at det også skulle bygges en fabrikk i Europa – et vekstmarked takket være i hovedsak norske og tyske kunder.

– Det er ikke nok tid i kveld å gi alle detaljer, men fabrikken skal bygges i Berlin-området. Berlin rocker. Jeg elsker Berlin, sa Musk da han mottok utmerkelsen « Das Goldene Lenkrad» (Det gylne ratt) fra tabloidavisen Bild tirsdag kveld for «Model 3».

Den skal bygges like ved Berlin-Brandenburg International Airport, som etter forsinkelser ligger an til å åpne i oktober 2020 – knappe 1000 kilometer fra Norge.

Tesla-grunnlegger Elon Musk var i godt humør da han ankom Goldenes Lenkrad-utdelingen tirsdag kveld i Berlin. Han bekreftet hvor Teslas nye fabrikk i Europa skal plasseres.
Tesla-grunnlegger Elon Musk var i godt humør da han ankom Goldenes Lenkrad-utdelingen tirsdag kveld i Berlin. Han bekreftet hvor Teslas nye fabrikk i Europa skal plasseres. (Foto: Tobias Schwarz/AFP/NTB Scanpix)

– Tesla kommer til Brandenburg med en stor investering. Vi har drevet lobbyvirksomhet lenge, hatt samtaler og kommet med gode argumenter, sier delstatsminister Dietmar Woidke i en uttalelse.

De første bilene ventes å rulle ut fra fabrikken om to år – i 2021. Både «Model 3» og «Model Y» skal masseproduseres ved «Gigafactory 4». «Model Y» skal prioriteres, ifølge en Twitter-melding fra Musk.

– Alle vet tysk ingeniørarbeid er enestående. Det er en av grunnene til at vi lokaliserer vår europeiske gigafabrikk til Tyskland. Vi skal også utvikle et design- og ingeniørsenter i Berlin. Berlin har noe av den beste kunsten i verden, sa Musk.

Dette vil bli Teslas fjerde fabrikk. Foruten hovedfabrikken i delstaten Nevada og Shanghai-fabrikken har Tesla en fabrikk i New York som produserer elektronikk og ladestasjoner for Tesla. Denne skal etter planen utvides til å produsere solpanel.

Felles visjon med konkurrent

Tesla har vurdert en rekke land i Europa. Europeiske medier har spekulert i at fabrikken kunne bli lagt til Polen eller Tsjekkia. Musk har flere ganger indikert at han foretrekker Tyskland. I fjor hintet han at den kunne bli plassert ved den tysk-franske grensen.

– Storbritannia var aldri aktuelt. Det er altfor risikabelt på grunn av usikkerheten rundt brexit, sa Musk.

Musk er kjent for å kritisere de etablerte bilprodusentene. Han har skapt et vennskap med Volkswagens toppsjef Herbert Diess, som var til stede på Bild-utdelingen tirsdag kveld.

– Vi fester som rockestjerner når vi møtes, sa Musk med Diess ved sin side

Volkswagen planlegger å produsere over 20 millioner elektriske biler før 2030.

–Elon og jeg har en felles en visjon når det gjelder elektriske biler. Tysk industri investerer store beløp for tiden. Den eneste måten å redusere CO2-utslipp på er med elektriske biler, sa Diess.

– Ikke langt bak

Diess takket Musk for å ha presset Volkswagen til å øke hastigheten på elektrifisering av biler.

– Jeg tror ikke tyske bilprodusenter er så langt bak oss. Noen av verdens beste biler produseres i Tyskland, sa Musk da han ble spurt av journalister om hvorfor tyske bilprodusenter ikke har lykkes som Tesla.

Han har tidligere mottatt utmerkelsen for tidligere modeller. Under tilstelningene har han lovet å komme tilbake senere med nye modeller og konsepter.

Han ble spurt hva han vil vinne «Det gylne ratt» for neste gang.

– Dette er ironien. I fremtiden er det ikke sikkert det vil være et ratt på bilene. Kanskje kunstig intelligens vil kjøre bilen, sa Musk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tesla Model X for det europeiske markedet blir montert i Nederland.
Tesla Model X for det europeiske markedet blir montert i Nederland. (Foto: Jasper Juinen/Bloomberg)