Nesten halvparten av kinesiske bilforhandlere gikk med underskudd og under 30 prosent tjente penger i første halvår, ifølge en ny rapport fra Lechebang. Personbilsalget falt med 9,9 prosent i august – den 14. måneden på rad med salgssvikt og store lagre med usolgte biler.

«De siste salgs- og prisstatistikkene har ikke vist en bedring, noe som får oss til å frykte at den ventede oppgangen i etterspørselen i fjerde kvartal kan bli mer beskjeden», skriver finansinstitusjonen JPMorgan.

– Sterk etterspørsel

For Tesla er imidlertid det kinesiske markedet et lyspunkt. Den amerikanske elbilprodusenten øker hastigheten og tar markedsandeler fra konkurrentene. Det samlede elbilsalget i Kina falt for første gang i juli.

Ifølge en ny rapport fra Piper Jaffray har leveransene av Tesla-modeller i Kina økt med 175 prosent i tredje kvartal. I årets syv første måneder ble det registrert 23.678 Tesla-biler i Kina, ifølge LMC Automative – mer enn en dobling sammenlignet med i fjor.

Ifølge Tesla-grunnlegger og toppsjef Elon Musk gjør han hva han kan for å sette en salgsrekord for kvartalet som avsluttes i neste uke.

«Vi har mulighet til å oppnå vårt første kvartal med leveranser på over 100.000 biler. Bestillinger ligger på rundt 110.000 så etterspørselen er sterk», skriver Musk i en intern epost til ansatte, som ble lekket til Electrek på torsdag.

Musk har tidligere sendt eposter til ansatte like før slutten av et kvartal for å få dem til å legge inn en ekstra innsats og få biler levert til kjøpere.

«Utfordringen er å sørge for at vi har de riktige bilutgavene, på de riktige stedene og bruke så mye som mulig av selskapets ressurser for å støtte opp rundt leveransene», skriver Musk.

Det er stor skepsis hos analytikere, som tror Tesla vil havne under 100.000 biler for kvartalet.

«Alle øyne vil være rettet mot målstreken de neste dagene for å se om de kommer inn på mellom 95.000 og 100.000 biler, noe som etter vår mening er usannsynlig», skriver analytiker Dan Ives hos Wedbush i en ny analyse.

Mystiske kjøpere

Det kinesiske elbilmarkedet er verdens største. Det er dominert av lokale elbilprodusenter. De fleste taper penger – til tross for mange år med offentlige subsidier av elbiler, hybridbiler og plugin-hybrider for å sparke i gang et grønt skifte.

Den kinesiske konkurrenten Nio har tapt fem milliarder dollar de siste fire årene. Børsverdien har falt fra 12 milliarder dollar til to milliarder dollar. Tesla har en børsverdi på 43,5 milliarder dollar.

«Selv i et marked som Kina, hvor elbiler er vanlige, er Tesla blant de elektriske bilene som forbrukerne faktisk ønsker å kjøpe», skriver Piper Jaffray.

Finansinstitusjonen klarer ikke å identifisere en ny kjøpergruppe av elektriske biler, som de kaller «mystiske kjøpere». I mai og juni utgjorde disse over 30 prosent av det totale salget av elektriske biler i Kina. Individuelle kjøpere sto for rundt halvparten.

Tesla er i ferd med å ferdigstille sin første fabrikk utenfor USA i Kina. Ifølge kinesiske medier har den første «Model 3»-bilen rullet ut fra fabrikken utenfor Shanghai. Sørkoreanske LG Chem har startet masseproduksjon av batterier til de kinesiskproduserte Tesla-bilene.

Underholdningsoppdatering

Natt til fredag begynte også enkelte Tesla-eiere å få overført den største programoppdateringen i selskapets historie.

«Versjon 10» inkluderer nye underholdningstjenester når en venter på lading av batteriet, med blant annet Spotify, Netflix, Youtube og Hulu med livesendinger – og karaoke.

Europeiske Tesla-eiere har hatt tilgang til Spotify i mange år, men i USA har dette ikke vært tilbudt da de har hatt en strømmeavtale med Slacker.

Oppdateringen kommer med «Smart Summon»-funksjonen, som lar sjåføren be bilen om å komme kjørende når den står parkert. Denne funksjonen er kun tilgjengelig så lenge sjåføren kan se hvor bilen befinner seg. Ikke alle eiere vil få tilgang til denne funksjonen.

Teslas aksjekurs steg med over seks prosent på torsdag og har steget med over 35 prosent siden bunnen i begynnelsen av juni. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.