Allerede under finanskrisen for ti år siden ble det lagt strategier hvor målet var at kinesiske selskaper skulle utvikle og bygge egne bilmodeller for eksportmarkedene.

Den amerikanske investoren Warren Buffett kjøpte nesten ti prosent av elbilprodusenten BYD.

– Vendepunkt i 2020

De to kinesiske selskapene Nio og Xpeng er Teslas største utfordrere av oppstartsselskapene. Nio ble børsnotert i høst ved New York-børsen og aksjekursen ble nesten doblet den første uken. Edrueligheten satte inn og investorer venter på at produksjonen kan starte for fullt.

Nå starter masseproduksjon av suv-modellen ES8, med en pris som er rundt halvparten av hva Teslas konkurrent selges for i Kina.
Nå starter masseproduksjon av suv-modellen ES8, med en pris som er rundt halvparten av hva Teslas konkurrent selges for i Kina. (Foto: Brendan McDermit/Reuters/NTB Scanpix)

Det haster med å komme først til det kinesiske markedet – som har gått forbi USA som verdens største personbilmarked. I fjor ble det solgt 24,2 millioner personbiler i Kina. I år ventes det at det samlede personbilsalget vil falle – for første gang siden 1992.

– Det skjer et vendepunkt i 2020, sier partner Pierre-Henri Boutot i konsulentselskapet Bain til CNBC.

Han forklarer dette med at bilkjøpere vil vurdere elektriske biler like konkurransedyktige som biler med forbrenningsmotor. Elbilsalget økte fra i fjor med 75,6 prosent i årets ti første måneder – til 860.000 enheter.

– Disse endringene vil skje raskere i Kina enn globalt. Det er enorme muligheter, sier Boutot.

Verdens største elbilmarked

Det er nye selskaper, med utspring fra teknologiselskapene, som utfordrer blant annet Tesla og de etablerte bilprodusentene. Kinas to største internettselskaper, Tencent og Alibaba, støtter henholdsvis Nio og Xpeng.

I år har de kinesiske elbilprodusentene fått 6,7 milliarder dollar i ny egenkapital fra eierne.

Ifølge en ny rapport fra Center for Strategic and International Studies har den kinesiske staten brukt over 390 milliarder yuan (495 milliarder kroner) på støtteordninger til elbilsektoren – tilsvarende 42 prosent av all aktivitet.

«Resultatet fra alt dette er blandet. Kina er det desidert største markedet for elektriske biler. Bransjen står foran enorme utfordringer. Det er liten sannsynlighet for at bilprodusentene vil gå med overskudd på kort sikt, og det er overkapasitet. Kvaliteten på bilene er ikke på samme nivå som tradisjonelle biler», skriver Scott Kennedy i rapporten «China’s Risky Drive into New-Energy Vehicles».

Banker Tesla på pris

Nio bekreftet i forrige uke at en ny suv-modell vil bli tilgjengelig i juni 2019. Prisen på ES6-modellen vil starte på 358.000 yuan (450.000 kroner) før subsidier. Dette er langt under halv pris sammenlignet med hva Tesla Model X kostet inntil nylig.

Amerikanske Tesla, som er i ferd med å bygge den første fabrikken utenfor USA i Shanghai, kuttet prisene i Kina med 26 prosent i forrige uke. Kinesiske myndigheter har tillatt at utenlandske bilprodusenter kan eie egne fabrikker i Kina.

Tesla vil starte byggingen av Model 3 i Kina samtidig som subsidieprogrammet for elektriske biler fjernes i 2020.

Nio solgte vel 2000 eksemplarer av ES8-modellen i oktober – nesten ti ganger så mange enheter som Tesla.

– Vi har mye å lære fra Tesla da de er lederen i elbilsegmentet. Vi har også fordeler med kundeservicemodellen og batteribytte, sier Nios styreformann William Li Bin til South China Morning Post.

Xpeng har lansert suven G3 med en pris som starter på 280.000 kroner i Kina med levering ventet neste sommer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Ingen generasjoner etter krigen har lest mindre Donald enn denne
01:54
Publisert: