Panasonic og Tesla har i fellesskap satset over 40 milliarder kroner på å bygge en avansert fabrikk som skal produsere elbilbatterier. Den såkalte gigafabrikken, som ligger i delstaten Nevada, skal levere alt av batterier til Teslas Model 3, men Panasonic-ledelsen er bekymret.

Model 3 er kraftig forsinket, og i de siste ukene har det periodevis vært produksjonsstopp ved Tesla-fabrikken i California. Panasonic har forpliktet seg til å investere 200 milliarder yen (15 milliarder kroner) i fabrikken. Forsinkelsene fører til problemer for selskapet.

Produksjonen av Tesla Model 3 er kraftig forsinket. Her fra en utstillingsmesse i Los Angeles i januar i år.
Produksjonen av Tesla Model 3 er kraftig forsinket. Her fra en utstillingsmesse i Los Angeles i januar i år. (Foto: Lucy Nicholson/Reuters/NTB Scanpix)

1,1 milliarder ned

Panasonic la torsdag kveld frem kvartalsresultatet, som ble 58 prosent høyere enn for ett år siden og endte på 236 milliarder yen (17,2 milliarder kroner) før skatt. Driftsoverskuddet var 37 prosent opp. Omsetningen økte med 8,7 prosent.

Produksjonsforsinkelsene hos Tesla og forsinkede leveringer førte til rundt 1,1 milliarder kroner i lavere driftsresultat for Panasonic. Ifølge konsernsjef Kazuhiro Tsuga kan samarbeidet bli utvidet hvis den amerikanske elbilprodusenten bygger en fabrikk i Kina – med forbehold.

– Det er mulig at Tesla kommer til å bygge et produksjonsanlegg i Kina. Det er mulig vi vil samarbeide, sa Tsuga.

Kilder i toppledelsen uttrykker frustrasjon over samarbeidet med Tesla overfor den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun. Under resultatpresentasjonen i forrige uke sa Teslas toppsjef at han ventet å legge frem planer for Kina-satsingen om kort tid.

– Ingenting er avklart eller hugget i sten, sier en kilde til avisen fredag.

«Treskaller»

Teslas Model 3 ble lansert for nesten ett år siden med en grunnpris på 35.000 dollar (280.000 kroner) i USA. Med tillegg og tilpasninger ligger prisen på rundt 50.000 dollar. Over 400.000 har bestilt modellen.

Produksjonen er kraftig forsinket, og målet er å nå 5000 biler i måneden i juni.

Panasonic-ledelsen er irritert over hvordan Musk oppførte seg under resultatpresentasjonen i forrige uke der han responderte på spørsmål som ble stilt, med blant annet «kjedelig», «ikke kult» og «treskaller».

– Han er ikke i en posisjon til å oppføre seg slik, sier en Panasonic-direktør til Nihon Keizai Shimbun.

Tesla taper fortsatt store beløp, og det mangler ikke på advarsler fra analytikere som mener at selskapet kan gå tomt for penger i løpet av de neste månedene.

Dette plasserer Panasonic i en vanskelig situasjon – spesielt med tanke på ytterligere ekspansjon, samarbeid og nye investeringer sammen med Tesla. Panasonic har høy gjeld og lite slingringsrom til nye investeringer – eller høyrisikoprosjekter.

Panasonic har inngått et samarbeid med bilprodusenten Toyota om levering av batterier. Dette blir sett på som et tiltak for å redusere risikoen.(Vilkår)

Tidal-saken på tre minutter
Beyoncé og Kanye Wests lyttertall er manipulert med flere hundre millioner falske avspillinger
02:57
Publisert: