Elon Musk og hans Tesla er et av de mest shortede selskapene i hele verden. Altså et av selskapene der man har minst tro på at aksjekursen vil stige videre. Blant dem er meglernestoren Jan Petter Sissener, som har veddet 90 millioner kroner på Tesla-fall på børsen.

Flere analytikere og medier har sådd tvil om hvorvidt selskapet vil klare å få fart på produksjonen for å klare å levere lønnsomme resultater. Nå slenger den tyske storbanken Nord/LB seg med.

Høyre hook

Nord/LB har nettopp tatt opp dekning av Tesla-aksjen. Bankens analytiker Frank Schwope starter med en salgsanbefaling og et kursmål på 270 dollar aksjen.

Han starter også dekningen med en høyre hook.

– Man må spørre seg selv om hva som vil skje først: at Elon Musk vil fly til Mars med SpaceX eller om han endelig vil snu driften i Tesla til sorte tall. Vi anser det som en stor feil at Tesla og Elon Musk ikke fokuserer på noen få viktige ting, men i stedet gjør alt litt og ikke fullfører, skriver Schwope i et notat, ifølge CNBC.

SpaceX er Musk sitt private rakett- og transportselskap.

Den sørafrikanske gründeren grunnla selskapet i 2002 og er allerede blitt verdens første privatfinansierte selskap som har kretset rundt jorden, sendt ut satellitter i atmosfæren og landet på Den internasjonale romstasjonen (ISS). Selskapet har også et mål om en dag å kolonisere planeten Mars.

Anslår verdifall på 66 mrd.

Tesla-aksjen sluttet tirsdag kveld opp 0,2 prosent til 317,55 dollar. Tyske Nord/LBs kursmål på 270 impliserer en nedgang i aksjen på 15 prosent over de neste 12 månedene. Eller med andre ord en barbering av markedsverdien med åtte milliarder dollar, tilsvarende 66 milliarder kroner.

Onsdag er Tesla verdt 440 milliarder kroner.

Schwope tror ikke Tesla når målet om å selge 500.000 biler i 2018 og heller ikke at elbilprodusenten blir lønnsom før 2020, men tror derimot at selskapet vil hjelpe de andre store bilprodusentene.

– Vi anser ikke Tesla som en tøff konkurrent for de etablerte bilprodusentene, men mer som en pionér som vil presse de veletablerte selskapene til å øke resultatene, skriver Schwope, ifølge CNBC. (Vilkår)

DN-kåring: Dette er årets beste elbil
Den har en rekkevidde på 50 mil, koster rundt 350 000 kroner og er kåret til årets firmabil i klassen for el-biler.
00:50
Publisert: