Da koronapandemien rammet svarte fraktrederiene med å redusere kapasiteten i frykt for at forbrukere ville stramme inn. I mai var det 20 prosent færre seilaser enn hva som var planlagt. Panikken uteble.

Hjemmekontor og mer fritid for mange førte til høy etterspørsel etter alt fra elektronikk til fritidsutstyr. Det er betydelig lavere fraktkapasitet mellom Kina og de største markedene enn før pandemien.

«Koronapandemien har ført til en økning i de internasjonale fraktratene, noe som risikerer å påvirke julehandelen og den globale økonomien», skriver den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun.

Det er en kamp mot klokken for at produkter fra Asia vil være på plass i vestlige land før julehandelen setter inn.

– Historisk lageroppbygging

Shippingratene har gått til værs i høst. I slutten av september kostet det 3900 dollar for en standard container fra Kina til USA – en ny rekord, og tre ganger mer enn hva det kostet for ett år siden.

Amerikanske utsalg, være seg fysiske butikker eller de som har spesialiser seg på netthandel, har gått tomme for vaskemaskiner, mikrobølgeovner og kjøleskap siden i sommer. Dette er produkter som det tar flere måneder fra de produseres til de er klare for salg.

De amerikanske lagerbeholdningene har vært historisk lave gjennom sommeren. I juli var forholdet mellom inventar og salg på 1,23 – det laveste i historien, ifølge analyseselskapet Jefferies.

«Stjernene er riktig plassert på himmelen for cargorederiene: historisk konsolidering, rasjonell kapasitetsstyring og et raskt comeback i etterspørselen etter nedstengningen», skriver Jefferies i en ny rapport.

Ifølge analyseselskapet forsøker selskaper å bygge opp lagrene igjen da etterspørselen har tatt seg opp fra forbrukere.

– Vi er bare ved begynnelsen av det som sannsynligvis vil være en av de største, om ikke den største, lageroppbyggingene i USAs historie, sa Jefferies sjeføkonom Aneta Markowska under en telefonkonferanse tidligere i oktober i forbindelse med fremleggelsen av en ny rapport.

– Men fy fader

Det amerikanske rederiet Matson kom med foreløpige kvartalsresultater før helgen. Fraktvolumet på Kina-seilasene var 124,7 prosent høyere enn i fjor.

– Vi visste det ville være bra, men fy fader, sier analytiker Ben Nolan hos Stifel til freightwaves.com.

Matson er et relativt lite rederi, men større rederier opplever den samme aktivitetsøkningen. Kinesiske containerprodusenter har fulle ordrebøker og kan ikke garantere levering før tidligst i februar 2021.

Prisene på nye containere har steget fra 1800 dollar til 2200, sa Keefe, Bruyette & Woods (KBW) på en presentasjon i september.

USA hadde et underskudd på handelsbalansen med Kina på 193,2 milliarder dollar i årets åtte første måneder. Handelsstatistikkene for september kommer denne uken.

Kina-tog til Europa

Det har vært en kraftig økning i frakt på jernbane mellom Kina og Europa. Det er totalt 42 ulike jernbanegodsruter mellom Kina og Europa i fast trafikk.

«Koronapandemien har endret frakttrafikken mellom Kina og Europa. Ved august hadde rundt 7600 frakttog forlatt Kina mot Europa – over 90 prosent av hva det var i 2019. Hvis dette fortsetter vil det passere over 10.000 tog i 2020», skriver Nihon Keizai Shimbun.

Det tar mellom to og tre uker før containerne er på plass i Europa med tog – fraktruter som ble igangsatt så sent som i 2014. De er blitt mer effektive. Selv med cargofly kan det ta fra to til ti dager. Prisen for frakt på tog kan inntil 90 prosent lavere enn fly.

På grunn av kollapsen av den internasjonale passasjertrafikken og mindre kapasitet har fraktratene på fly økt. Dette ventes å fortsette inntil det blir en normalisering når koronapandemien er over. Det kan ta flere år.

Elektronikkprodusenten Sony tar ingen sjanser. De har sikret seg 60 flyvninger fra flyselskapet Delta i oktober fra Asia for å sikre at spillkonsollen Playstation 5 er på plass i USA, ifølge den kinesiske næringslivsavisen Caixin.

Apple vil lansere nye Iphone-modeller på tirsdag. Det ventes at over 60 millioner smarttelefoner fra Apple vil sendes fra kinesiske fabrikker til lagre over hele verden i inneværende kvartal – det aller meste med fly.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.