– Jeg er litt høy etter alt jeg har sett, sier konsernsjef Finn Haugan i Sparebank 1 SMN etter å ha besøkt verdens ledende finansteknologiselskaper i Sør-Kina.

I høst er det 40 år siden Kina startet markedseksperimenter i Shenzhen. Nå har den tidligere fiskelandsbyen blitt en av verdens mest moderne storbyer. Den har fostret innovasjon og er hjemby til noen av Kinas største privatkontrollerte finans- og teknologiselskaper.

Over 50 toppsjefer fra den nordiske finans- og dagligvarehandelen, blant annet Sparebank 1, DNB, Nordea, Handelsbanken, Aera, Norgesgruppen og Vipps, har nettopp kommet tilbake etter å ha vært på studietur til Shenzhen.

– Jeg har vært mye i Silicon Valley og trodde det var der det skjedde. Jeg må innrømme dette var en mektig opplevelse, sier Finn Haugan.

Foran USA og Europa

De to kinesiske internettselskapene Alibaba og Tencent har stått bak en revolusjonerende digitalisering av Kina. For ti år siden var det fortsatt vanlig å komme med kofferter med pengesedler for å kjøpe en leilighet eller bil i Kina.

Nå gjøres det via sveip på smarttelefonen.

– Jeg ble veldig overrasket over hvor digitalt det kinesiske samfunnet er. De har kommet mye lenger enn i USA og Europa. De har gått fra cash til mobilbetaling og bruk av QR-koder. De har hoppet over mange steg, sier Haugan – med henvisning til betalingskoder som kan skannes.

Han har reflektert over hvordan Kina har tatt kvantesprang på kort tid – og har en teori.

– Dette er forankret i den politiske ideologien. Det er en veldig lojalitet i det kinesiske samfunnet til de som bestemmer. De sender ikke ti kinesere med stipend til USA. De sender den beste millionen av unge for å lære og hente inn lærdom, sier Haugan, som viser til internettselskapet Alibaba og grunnlegger Jack Ma, som har hentet inspirasjon fra vestlige land.

– Jeg må være såpass ærlig at jeg har holdt mange innlegg hvor jeg har sagt at norsk finansteknologi er verdensledende. Det har vært med utgangspunkt i hva jeg har sett i USA, sier Haugan.

Vil påvirke alle

Nordic Finance Innovation (NFI) sto som arrangør av reisen. Dette skal være første gang at en sammensatt tverrfaglig gruppe med banker, betalingsaktører og handelsselskaper reiser til Kina.

– Når en delegasjon med over 50 nordiske ledere kommer, blir vi tatt veldig godt vare på. Vi fikk møte viktige mennesker og diskutere hvordan tempoet i Kina kan bidra til å inspirere oss, sier direktør Iren Tranvåg.

De har tidligere arrangert reiser til Silicon Valley og New York.

– Det vi nå ser skjer økonomisk og kommersielt i Kina, vil påvirke oss alle de neste ti årene, sier hun.

Med et sveip og skanning av en QR-kode kan over 700 millioner kinesere betale med apper som Alipay og WeChat på smarttelefoner. Banktoppen Finn Haugan er imponert over kinesisk finansteknologi. – Det har vært voldsomme inntrykk. Det vil ta uker før jeg har absorbert alt, sier han.
Med et sveip og skanning av en QR-kode kan over 700 millioner kinesere betale med apper som Alipay og WeChat på smarttelefoner. Banktoppen Finn Haugan er imponert over kinesisk finansteknologi. – Det har vært voldsomme inntrykk. Det vil ta uker før jeg har absorbert alt, sier han. (Foto: AFP/NTB Scanpix)

I Kina kan smarttelefonen benyttes til nesten alt av finanstransaksjoner. De samme appene lar brukerne betale regninger, ta opp lån, betale i butikker og handle online.

Teknologiselskapenes enorme datamengder utvikler kredittprofiler basert på forbruksmønster, hvor brukerne befinner seg fysisk, interesser, kommunikasjon og venner. Avanserte algoritmer analyserer og behandler denne informasjonen. Personvern står svakt i Kina.

– Hva kan norske selskaper lære fra Kina?

– Gjennomføringskraften til å ta i bruk ny teknologi, bygge plattformer og gjøre det tilgjengelig for forbrukere, svarer direktør Øyvind Apelland hos Aera, som utvikler infrastruktur for identifikasjon eies av Norgesgruppen og Coop.

Forhandlingskultur og handlingskultur

Haugan var i Kina første gang i 1995.

– Den mest moderne bygningen var SAS-hotellet i Beijing. Da var det et u-land jeg besøkte, erindrer han.

Han er den første til å innrømme at ikke alt lar seg overføre fra Kina.

– Den viktigste inspirasjonen er å ikke vente for lenge og å være litt mer eksperimentell, sier Haugan.

Han er styremedlem i betalingstjenesten Vipps. Han sier at ansettelsen av tidligere Telenor-direktør Berit Svendsen som internasjonal direktør viser at Vipps har ambisjoner utenfor Skandinavia – sannsynligvis Europa.

– Måten de anvender teknologien i Kina sier litt om kultur og samfunnsnormer. En kan ikke uten videre kopiere alt. Det er sider av det kinesiske samfunnet som er veldig fremmed fra det norske, blant annet når det gjelder personvern, sier Haugan.

Teknologiselskapene henter inn store datamengder. Dette deles med kinesiske myndigheter. Brukerne kan ikke forlange å få utlevert hva teknologiselskapene har lagret, noe amerikanske teknologiselskaper som Facebook og Google er forpliktet til.

Delegasjonen besøkte blant annet Ant Financial og WeBank, som har utviklet finansteknologisektoren i Kina. Ansiktsgjenkjennelse testes ut ved kjøpesentre ved betaling – uten å måtte hente frem telefonen.

– I Norge lever vi i en forhandlingskultur og ting tar tid. Kineserne lever i en handlingskultur, sier Haugan.

Selv om han er tilbake i Trondheim sitter inntrykkene i.

– Det har vært voldsomme inntrykk. Det vil ta uker før jeg har absorbert alt. Jeg må innrømme jeg er litt høy, sier Finn Haugan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Folk reiser i timevis for å besøke denne butikken
Thom Olaussen driver Hobbymann i Drammen, og har ingen planer om å starte nettbutikk.
02:01 Min
Publisert: