Transportdelingstjenesten Uber ekspanderte tidlig til Asia og møtte en varmere velkomst enn i Europa. Det ble satset milliardbeløp i nøkkelmarkeder.

Det var ikke nok. Ubers virksomhet i Kina er solgt, og i Sørøst-Asia ble den overtatt av oppstartsselskapet Grab Taxi.

Grab Taxi, som ble etablert av malaysieren Anthony Tan, har flyttet hovedkontoret til Singapore, endret navn til Grab og fått med store investorer til å skyte inn over tre milliarder dollar siden i fjor sommer. Totalt har de fått inn 7,3 milliarder dollar, ifølge Crunchbase.

Digitalt økosystem

Det thailandske konglomeratet Central Group, som blant annet driver kjøpesentre og hoteller, la inn 200 millioner dollar (1,7 milliarder kroner) i frisk kapital i Grab i begynnelsen av februar. Reiselivsportalen Booking.com har investert et tilsvarende beløp.

– Vi skal ekspandere utover transporttjenester. Vi er på vei inn i netthandel, logistikk og vil bevege oss mot reiselivsmarkedet, sa Grabs grunnlegger Anthony Tan da avtalen med Central ble inngått nylig.

I motsetning til Uber har Grab utviklet et digitalt økosystem som er spesialtilpasset behovene for brukere i Sørøst-Asia. De samarbeider med lokale partnere som gjør det mulig å bestille fra småbutikker som ikke tilbyr produkter eller tjenester på internett.

Grab passerte i januar tre milliarder bestillinger foretatt i 336 byer og tettsteder. 15 måneder tidligere hadde de åtte millioner registrerte sjåførene passert én milliard reiser.

Ekspanderer og konkurrerer

Grab møter ny konkurranse i Sørøst-Asia – fra lokalt hold. Internasjonale selskaper har ofte oversett et marked med nesten 700 millioner kjøpesterke brukere og en region som har hatt en økonomisk vekst på over fem prosent årlig de siste 20 årene.

Gründeren Madiem Makarim har skapt Indonesias første teknologienhjørning med selskapet Go-Jek, som er en direkte konkurrent til Grab.

Selskapet har nettopp hentet inn 1,1 milliarder dollar (9,5 milliarder kroner) i frisk kapital. Målet er å få på plass to milliarder dollar i vinter.

Google, det kinesiske internetthandelsselskapet JD.com og den japanske Mitsubishi-gruppen er med på kapitalutvidelsen, som verdsetter selskapet til 9,5 milliarder dollar. Selskapet har startet ekspansjon til Singapore, Thailand og Vietnam.

Grab har etablert seg i disse markedene – spesielt etter oppkjøpet av Uber i fjor.

– Det kan vise seg vanskelig å bygge markedsandeler i land hvor det er en dominerende aktør, som Grab, hvis ikke Go-Jek er villig til å svi av mer penger, sier transportøkonom Walter Theseira ved Singapore University of Social Sciences til Nikkei Weekly.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Karer, har dere kontroll? Petter Stordalen skal åpne Norges største hotell om kort tid. Rekker bygningsarbeiderne å bli ferdig til åpningsfesten?
02:06 Min
Publisert: